ZSEBREMEGY.HU
  • Címlap
  • Állami támogatások
  • Személyi kölcsön
  • Hitelek
  • Jó tudni
  • Rendszeres ellátások
  • Fizetős utak
  • Adózás
  • Rövid hírek
NÉPSZERŰ:
  • Nem csak státuszszimbólum: a prémiumkártyák sokrétű felhasználhatósága
  • Emelkedett a családi adókedvezmény összege
  • Bankszámlaválasztás diákként: érdemes a speciálisan fiataloknak szóló számlacsomagok között körülnézni
  • Okosan a hitelkártyával – Tippek az adósságcsapda elkerüléséhez
  • Meddig érvényes egy bankkártya, és mit kell tudni az új bankkártyáról?
  • Bankszámlanyitás otthonról – Az ügyintézés menete
  • Kinek éri meg alapszámlát nyitni?
  • Mire érdemes odafigyelni az életbiztosítás megkötésekor a biztos védelem érdekében?
ZSEBREMEGY.HU
  • Címlap
  • Állami támogatások
  • Személyi kölcsön
  • Hitelek
  • Jó tudni
  • Rendszeres ellátások
  • Fizetős utak
  • Adózás
  • Rövid hírek
ZSEBREMEGY.HU
Közlekedési dugó

Mi is az a dugódíj?

0
By on Rövid hírek

A dugódíjat jellemzően nagyvárosokban vezették be annak érdekében, hogy a belvárosban feltorlódott autósforgalmat nagyobb területen oszlassák el és csökkentség a területet súlytó környezetszennyeződést. A dugódíj lényegében nem más, mint egy speciális útdíj fajta, melyet az autósok által különösen kedvelt és emiatt rendkívül zsúfolt útszakaszokon vagy területen kell megfizetni.

A dugódíjból keletkezett többletbevételt olyan fejlesztésekre fordítják, melyek elősegítik, hogy a területen enyhüljön a feltornyosuló forgalom (pl. bicikliutak építése, tömegközlekedés fejlesztése, parkolók kiépítése, parkok létesítése a levegő frissítésére). Több fajtája létezik, van, ahol egy kordonon való áthaladásért kell fizetni (pl.: London), máshol egy bizonyos területen való tartózkodásért vagy egy meghatározott útszakaszon való haladásért (pl. a franciaországi A1-es autópálya).

Külföldi előképek

Napjainkban még csak néhány városban használják a dugódíjat, ilyen Szingapúr, London, Milánó vagy Stockholm, illetve néhány kisebb város. Szingapúr volt az első, ahol bevezették a dugódíjat még az 1970-es években. Ugyanakkor már itt is, ahogy később London és Milánó esetében is, a bevezetéssel egyidőben számos egyéb intézkedés is történt a városi közlekedés megoldására, többek között komoly fejlesztéseket vezettek be a tömegközlekedésben.

A nagyvárosok mellett kivételes helyet foglal el Franciaországban a Lille és Párizs közötti A1-es autópálya, ahol hétvégenként kell a dugódíjat megfizetni annak érdekében, hogy a vasárnap délutánonként a fővárosban visszatérő autósok tömegét jobban elosszák.

A dugódíj bevezetése minden esetben az autósforgalom csökkenését eredményezte, hiszen visszatartja az autóvezetőket attól, hogy indokolatlanul behajtsanak az adott területre. Ez egyfelől élhetőbbé teszi a belvárost, másfelől sok esetben a tömegközlekedés felgyorsulását, bővülését eredményezte.

A budapesti dugódíj

A budapesti dugódíj bevezetésének kérdése elméleti szinten már az 1990-es évektől létezik, hiszen ekkor jelentek meg az első tanulmányok a kérdésben. A szakértői vélemények egybehangzóan javasolták a dugódíj bevezetését környezetvédelmi szempontokból, ugyanakkor már akkor egyértelműen kimondták, hogy a bevezetés csak abban az esetben lehetséges, ha előtte komoly beruházások történnek a városi útrendszer, illetve a tömegközlekedés terén. A Transman Kft. kalkulációi szerint a 90-es években a főváros kb. 7 milliárd forintnyi többletbevételhez juthatott volna, illetve az autósforgalom 40%-kal esett volna vissza a Nagykörúton.

Politikai síkon a dugódíj a 2000-es években jelent meg, amikor Demszky Gábor főpolgármester elkerülhetetlennek nevezte ennek bevezetését. Ezzel összhangban az ország elfogadta az Unió azon feltételét, mely a dugódíj bevezetéséhez kötötte a 4-es metró támogatását, hiszen ennek megépítésével remélték, hogy csökkenthetik a belvárosra nehezedő forgalmi dugókat.

A dugódíj Budapesten területi alapon kerül majd bevezetésre, tehát egy meghatározott területre való behajtásért kell megfizetni, ám a zónahatárok egyenlőre még kérdésesek. Az előzetes tervek szerint a díja kb 1-2 BKK jeggyel lenne egyenértékű, illetve az éjszakai és hétvégi használat ingyenes maradna. Felmerült a díjak differenciálásának lehetősége azon az alapon, hogy a kérdéses gépjármű, milyen környezetvédelmi besorolás alá esik, illetve az övezetbe való belépés iránya és időpontja alapján. A dugódíj megfizetésének több módja is lesz (internetes, mobiltelefonos stb.)

A 2010-es önkormányzati választások idején még több párt (Fidesz, MSZP, LMP) programjában szerepelt a díjszabás bevezetése. Ugyanakkor a Fővárosi Közgyűlés 65 millió forintot ítélt meg ennek kivitelezésére a BKK számára, hiszen az uniós támogatás fejében 2013-tól az autósoknak meg kellett volna fizetni a dugódíja. A 2013-as év több szempontból is korainak bizonyult, hiszen még a 4-es metró sem készült el. Ennek eredményeképpen sikerült az Uniótól is haladékot szerezni, ám  a korábbi vállalásokkal ellentétben a fővárosban a mai napig nem vezették be a dugódíjat, ami 2018 végéig egészen biztosan így is marad. A dugódíj kérdése természetesen igencsak megosztja a lakosságot, így ennek odiuma választási évben nem vállalható. Amennyiben azonban a bevezetésre továbbra sem kerül sor, az Unió visszakövetelheti a 180 milliárdos támogatást. Ugyanakkor kétségtelen tény, hogy a főváros több szempontból sincsen kész a dugódíj bevezetésére, hiszen a 4-es metró nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, illetve hiányoznak azok az infrastrukturális feltételek, melyek felfognák a belvárosból kikényszerülő autósokat (pl.: elkerülő utak, parkolóházak, tömegközlekedési eszközök stb.).

A dugódíj várható előnyei és hátrányai

A dugódíj elsődleges előnye, hogy jelentős bevételt hoz a városnak, melyet az fejlesztésekre fordíthat (úthálózat karbantartása, parkolók létesítése, tömegközlekedés fejlesztése stb.), továbbá élhetőbbé teszi a belvárosi létet (tisztább levegő, csökkenő stressz, kevesebb autós baleset). Az útdíj kiszabásának további célja, hogy támogassa a zöld utas közlekedést, mint amilyen a gyaloglás, illetve kerékpározás.

Hátrányok között szokás említeni, hogy az ehhez szükséges infrastruktúra kiépítése igen költséges, továbbá várhatóan a mellék, és kisebb utakra terelné át a forgalmat, mellyel a dugók nem szűnnének meg, csupán máshová kerülnének. Probléma lehet továbbá, hogy az autósforgalom a jövőben a városszéli üzleteket és bevásárlóközpontokat részesíti majd előnybe, ami csökkenti a belvárosiak bevételeit. Ugyanakkor a vendéglátóipari egységek számára ez pozitívum lehet, hiszen a sétáló utcák kialakítása mindig is forgalomnövekedést jelentett a számukra.

Hogy Budapesten pontosan milyen mértékben jelentkeznek az előnyök, illetve hátrányok, egyelőre megválaszolatlan kérdés, ám valószínűsíthető, hogy a pozitív irányba leng majd ki a mérleg.

behajtási díj budapesti dugódíj dugódíj dugódíj Budapesten

Hasonló cikkek

Hétvégi kamionstop 2025 – mettől meddig tart

Ilyen kilátások vannak a dugódíjra

A magyar minimálbér összehasonlítva a világ minimálbéreivel

Legújabb

Nem csak státuszszimbólum: a prémiumkártyák sokrétű felhasználhatósága

Emelkedett a családi adókedvezmény összege

Bankszámlaválasztás diákként: érdemes a speciálisan fiataloknak szóló számlacsomagok között körülnézni

Okosan a hitelkártyával – Tippek az adósságcsapda elkerüléséhez

Meddig érvényes egy bankkártya, és mit kell tudni az új bankkártyáról?

Címszavakban
adókedvezmény babaváró családtámogatás babaváró hitel BAR-lista lekérdezése betegszabadság táppénz családi adókedvezmény családi adókedvezmény összege családi pótlék családi pótlék igénylés családi pótlék összege CSED CSOK csok 10 millió CSOK 2016 CSOK hitel diplomás GYED dugódíj falusi csok GYED hitel hitel BAR listásoknak ingyenes jogosítvány KATA lakáshitel M1-es autópálya M3-as autópálya M6-os autópálya M7-es autópálya minimálbér minimálbér emelés minimálbér külföldön minimálbér összege munkanélküli segély igénylése napelem támogatás nyugdíj nyugdíjemelés nyugdíj fizetés időpontja nyugdíj utalás időpontja otthon melege program otthon melege program 2016 pénzügyi tudatosság személyi hitel személyi kölcsön traffipax térkép táppénz összege
Kik vagyunk?

ZSEBREMEGY

Minden, ami zsebre megy: adózás, hitelek, kedvezmények, állami, rendszeres és rendkívüli támogatások, családtámogatások, pályázatok, a makro- és mikrogazdaságot érintő hírek.

Rovatok
  • Adózás
  • Állami támogatások
  • Díjköteles utak megyénként
  • Hitelek
  • Jó tudni
  • Rendszeres ellátások
  • Rövid hírek
Legfrissebb

Nem csak státuszszimbólum: a prémiumkártyák sokrétű felhasználhatósága

Emelkedett a családi adókedvezmény összege

Bankszámlaválasztás diákként: érdemes a speciálisan fiataloknak szóló számlacsomagok között körülnézni

2015-2022 © ZsebreMegy.hu – Minden jog fenntartva!

  • Bemutatkozás
  • Adatvédelem
  • Impresszum
  • Kapcsolatfelvétel

2015-2023 © ZsebreMegy.hu – Minden jog fenntartva!

  • Bemutatkozás
  • Adatvédelem
  • Impresszum
  • Kapcsolatfelvétel

Írjon a fenti mezőbe és nyomjon Entert.