Két fontos kártörténet lekérdező eszközt mutatunk be annak érdekében, hogy ne verjék át használtautó vásárláskor, se külföldről behozott, se hazai eredetű autó esetén.
Évek óta felfokozott aktivitás tapasztalható a használt autó adásvételek és az autóbehozatal piacán Magyarországon. A statisztikák is mutatják, hogy egyre több külföldi autót hoznak be és helyeznek forgalomba, azaz kapnak magyar rendszámot. A kiemelt forgalom a csalók figyelmét is felkeltette, azaz a nagy kereslet a kínálati oldallal sokszor sajnos nem egyenes megoldások képében találkozik: és bár a használtautó kereskedés mindig is jó üzlet volt, néhányan tisztességtelen eszközökkel, a gyanútlan vevők átverésével szeretnék megnövelni a haszonkulcsot.
Szerencsére van megoldás: a rendszám lekérdezés és az alvázszám lekérdezés két olyan eszköz, amellyel minimalizálhatjuk annak esélyét, hogy átverjenek minket. Jó hír, hogy mind a magyarországi (azaz Magyarországon újonnan üzembe helyezett), mind pedig a külföldről behozott és honosított használtautók esetében működnek, így valóban sikerrel vehetjük fel a harcot a pénzünkre pályázó csalókkal szemben. Ha valami, akkor ez a harc zsebre megy, hiszen egy balul sikerült adásvételből könnyedén származhatnak több százezer, nem ritkán milliós nagyságrendű szervizszámlák. A rémtörténetekkel tele az internet, de ?jó esetben? a saját ismerőseink között is találunk károsultakat, rosszabb esetben pedig mi magunk jártunk pórul a múltban.
Nézzük, mi ez a két eszköz. Fontos tisztázni az elején, hogy csak az egyik kártörténeti eszköz ingyenes, a másik kisebb díj ellenében vehető igénybe, azonban ez bőven megtérül, akár megvesszük a kiszemelt autót, akár nem, erről még később ejtünk néhány szót.
1. Járműtörténet alvázszám vagy rendszám lekérdezésével
A komplett autótörténeti jelentéshez alvázszám ellenőrzéssel vagy magyar kocsik esetében már rendszám alapján is hozzájuthatunk: ez egy komplett jármű előéleti jelentés (ide kattinva érhető el). Pontosan mit is tartalmaz a jelentés? A szerviztörténetet, korábbi képeket, eltitkolt sérülések listáját, kilométeróra állásait, azt, hogy hogyan alakult a futásteljesítmény, a korábbi tulajdonosok számát és egyéb hasznos információkat. A számok azt mutatják, hogy az autók 60%-ánál eltitkolnak valamilyen fontos tényt, ami legalábbis az áralku során használható lenne, más esetben el is tántorítana a vásárlástól, hiszen ma már rendkívül komoly sérüléseket is helyre lehet hozni esztétikai szempontból, miközben a jármű vázának szilárdsága és védelme meg sem közelíti a sérülés előtti szintet. Az alvázszám (VIN, azaz Vehicle Identification Number) az autó egyedi azonosítója a forgalmiban is megtaláljuk, e mellett az autó számos alkatrészébe is beütik a gyártás folyamán. A VIN lekérdezése olyan, mintha az autó DNS-ét vagy a személyi igazolványának számát kérdeznénk le.
Ahogy említettük, az alvázszám ellenőrzés nem ingyenes, hiszen egy ilyen adatbázist létrehozni, frissíteni, üzemeltetni nem kis ráfordítással lehet csak, azonban a néhány ezer forintos tételt máris jó befektetésnek fogjuk érezni, ha sikerült elkerülni egy látszólag jó, de valójában eltitkolt hibákkal rendelkező példányt. Ha pedig a járművet a lekérdezéssel is rendben találjuk, akkor nyugodt szívvel vásárolhatjuk meg, rengeteg időt, amit a kutatásra fordítunk, takarítva meg ezzel.
Nézzük a másik, ingyenes ellenőrzést biztosító eszközt:
2. Rendszám-ellenőrzés
Fontos tudni, hogy a rendszám ellenőrző rendszert tulajdonképpen a magyar állam tartja karban és üzemelteti, tehát ez olyan értelemben ingyenes csak, hogy végtére is az adóforintokkal fizetnek az autósok. A lényeg, hogy a lekérdezésekért nem kell fizetnünk. 2019. január 1-gyel elindult az új, ingyenes autó lekérdező Jármű Szolgáltatási Platform, amiben egyesítve megtalálhatjuk több különböző hivatal autó nyilvántartási adatait, erről itt írtunk. A Belügyminisztérium által egyesített adatbázisokból, rendszámtábla alapján megtudhatjuk az autó műszaki adatait, például a jármű baleseti előéletét, a hivatalos kilométeróra állást, de akár megnézhetjük az eredetiségvizsgálaton készült fényképeket is. A tulajdonos személyi adatai viszont továbbra is titkosak maradnak. Összeszedtük, hogy mit lehet megtudni a rendszerből, illetve, hogy hogyan is működik.
A platform használatához szükség van ügyfélkapu azonosítóra. Hamarosan az oldalhoz kapcsolódó mobil applikáció is készülni fog, addig is mennyiség korlátozás és jogcím igazolás nélkül használhatjuk a webes felületet, ahol a következő kereső vár minket:
Ha mindent bejelölünk, akkor a megadott rendszámhoz tartozó autóról a következő adatokat tudhatjuk meg, akár összehasonlítás céljából:
- Forgalmi engedély szám
- A jármű gyártási éve
- Első nyilvántartásba vétel időpontja
- Első magyarországi nyilvántartásba vétel időpontja
- Műszaki érvényességi idő
- Saját tömeg
- Együttes tömeg
- Szállítható személyek száma
- Hengerűrtartalom
- Hajtóanyag (benzin, gázolaj stb.)
- Teljesítmény
- Ülések száma vezetővel
- Állóhelyek száma (ha van)
- Forgalomban tartás korlátozásának ténye
Megeshet, hogy a gépjárműről nem szerepel valamelyik adat a nyilvántartásokban. Ilyenkor vegyük ki a pipát a megfelelő helyről, majd indítsunk egy új keresést. Egy sikeres keresés után a letöltés gomb megnyomásával kaphatjuk meg a kívánt adatokat. Ezt a dokumentumot érdemes is elmentenünk saját magunk számára, a benne található linket pedig megnézhetjük a már említett képeket. Ne ijedjünk meg, ha egy lekérdezés után nem sokkal e-mailt kapunk a belügyminisztériumtól Átvételi értesítő címmel és egy csatolt határozattal. Ez a határozat az adatigényléssel kapcsolatban érkezi, és nincs vele semmi teendőnk.