Napjainkban egyre többen vágnak bele a használt autóvásárlásba, ami persze nem is meglepő, elvégre egy újonnan vett autó értéke már néhány év alatt is sokat esik, így gyakran gazdaságosabb úgy vásárolni, hogy a kocsi már futott valamennyit. Mégis a legtöbb vásárló némi félelemmel és aggályokkal kezd neki a nézelődésnek, hiszen gyakran hallani csalókról, akik úgy adnak el egy használt kocsit, hogy azt állítják, a járműnek nincs semmi baja, a használat során azonban kiderül, hogy mégis van. Mit tehetünk, hogy biztosan elkerüljük az ilyen kellemetlen és költséges meglepetéseket?
Ha használtan veszünk kocsit, mindig legyünk nagyon körültekintők, tegyünk meg minden óvintézkedést, ugyanis könnyen belefuthatunk egy csalóba. Éppen ezért az a legfontosabb, hogy a lehető leghitelesebb és legbiztonságosabb módon tájékozódjunk a kocsi előéletéről és jelenlegi állapotáról. De milyen lépéseket érdemes megtenni?
A leghitelesebb ellenőrzés: a VIN dekóder
Minden autó karosszériáján megtalálható az adott jármű egyedi azonosítószáma, azaz az alvázszáma, ami egyébként a kocsi dokumentumaiban is benne van, és amely azonosító szám alapján az interneten könnyen rá lehet keresni az autó múltjára. Mindezt megtehetjük ingyenesen – amiért persze kevésbé részletes tájékoztatást kapunk –, valamint egy csekély összegért teljeskörű leírást vásárolhatunk.
Az ingyenes weboldalon – www.szuf.magyarorszag.hu – bármikor lekérdezhetjük az autó adatait, nincs egyébre szükségünk, csak hogy regisztráljunk az Ügyfélkapun (amennyiben korábban már regisztráltunk, akkor erre természetesen nincs szükség újból, egyszerűen csak lépjünk be), és keressünk rá alvázszám alapján az autóra. Nagyon fontos azonban tudni, hogy ezen a weboldalon csak és kizárólag magyar rendszámmal rendelkező autók kérdezhetők le, csak azok az óraállások kerülnek feltüntetésre, amiket magyar műszaki vizsga vagy magyar tulajdonosváltás során rögzítettek. Emellett az sem mellékes információ, hogy a kártörténeti adatokat, azaz a biztosítási információkat ezen a weboldalon csak akkor jegyezték fel, ha ezek a károk 2019. január 1. után keletkeztek, és ha ezeket a káreseményeket a kötelező felelősségbiztosítás rendezte. Ez tehát azt jelenti, hogy amennyiben a kocsinak külföldi története is van, vagy egy-egy káresemény casco által lett rendezve, akkor bizonyos hibákról talán nem szerezhetünk tudomást.
Szélesebb körű tájékoztatást kapunk abban az esetben, ha valamelyik fizetős internetes VIN dekóder szolgáltatását vesszük igénybe, az ezek által szolgáltatott jelentés ugyanis jelzi, ha a kocsit ellopták, komolyabb balesetet szenvedett, árvízkárosodott-e, emellett olyan alapvető tényeket is magába foglal, ami a jármű motorteljesítményére tér ki, az üzemanyag vagy sebességváltó típusára. Mindezek mellett számos egyéb hasznos információval látnak el ezek bennünket, mint például korábban készült archív felvételekkel, az autentikus futásteljesítményt, nem mellesleg ezen szolgáltatások esetében nem akadály a határ, a külföldi autók (vagy külföldi történettel is rendelkező autók) teljes múltját is fel tudják térképezni, valamint nem csak a kötelező felelősségbiztosítás által fedezett káreseményekre világít rá, hanem bármilyen biztosító által fedezett károkra. Természetesen abban az esetben, ha valamelyik korábbi tulajdonos egy-egy illegális műhelybe vitte javíttatni a kocsit, arra ezeknek a szolgáltatóknak sincs rálátásuk. Éppen ezért kiemelkedően fontos, hogy mielőtt megvásárolnánk a járművet, vigyük el azt egy szervizes használtautó átvizsgálásra!
Ne is legyen kérdés! Vigyük el átvizsgálásra a kocsit!
Még a leglelkesebb kocsirajongók is könnyedén belefutnak abba a hibába, hogy vásárlás előtt pusztán egymagukban vizsgálják át a járművet. Igaz, a semminél ez is több, így azonban csak legfeljebb csak a horpadásokat és a karcolásokat szúrhatjuk ki, azaz a felszíni hibákat, amik esztétikailag ugyan hagynak kivetnivalót maguk után, ám ezeknek javíttatása általában nem túl nagy összeg, ráadásul az esetek nagyobb részében nem is befolyásolja az autó működését.
Éppen ezért ne elégedjünk meg azzal, hogy laikusként csak mi nézegetjük át, mindenképpen vigyük szakszervízbe. A mechanikai és villamos alkatrészekre ugyanis szabad szemmel nekünk nincs rálátásunk, ami azért nagy baj, mert ha ezekben valami hibádzik, akkor azoknak javítattása vagy cserélése már komoly összegeket vehet igénybe, arról nem is beszélve, hogy a jármű működését tekintve is komoly befolyásoló erővel bírnak, azaz ha valamilyen belső hibája van egy kocsinak, és erről nem tudván vezetni kezdjük, önmagunkat és másokat is veszélybe sodorhatunk, mert könnyen lehet baleset a vége. Semmiképpen ne spóroljunk hát ezen, mert ami most egy relatíve kisebb összeg, az – ha nem fizetjük ki időben – később tekintélyes összegre duzzadhat. Gyakran az szokott lenni a kifogás a szakszervíz elkerülése céljából, hogy a modern autók a műszerfalon tájékoztatnak a hibákról motorellenőrző lámpák vagy hibajelzők segítségével, azonban ebben sem szabad feltétlenül bíznunk. Ha ugyanis egy gyakorlott csalóval van dolgunk, akkor ők bizonyos kódok törlésével könnyedén elrejthetik gyanútlan szemeink elől a hibákat jelző figyelmeztetéseket, tehát mindenképpen vigyük el a vásárlandó kocsit szervizbe.
Ha már a szakszervizben járunk, találkozni fogunk OBD (Onboard Diagnostics) leolvasó eszközzel, ami pedig arra hivatott, hogy adatokat szolgáltasson nekünk a kocsi belső állapotáról, ezt is vegyük tehát mindenképpen igénybe. Ezen eljárás roppant egyszerű, ugyanis ha már bent van az autó a szervizben, akkor egyszerűen csak bedugnak egy univerzális csatlakoztatót a kocsi OBN – II diagnosztikai csatlakoztatójába, az adatok pedig rövid számítás után máris láthatók lesznek. Ráadásul az igazán profi szakszervizeknél már van lehetőség sokkal egyszerűbb megoldásokra is, aminek keretei között nem kell csatlakozókkal bíbelődni. Modernebb autók esetében például bevett módszer, hogy Bluetooth segítségével kapcsolódnak az okostelefonhoz, így juttatva minket információhoz. Ezek az információk pedig roppant hasznosak: megtudhatjuk ezáltal, hogy minden rendben van-e a légzsákokkal, a motorral, a sebességváltóval, a fékekkel, valamint az elektromos rendszerrel és egyéb alkatrészekkel. Az OBD-vizsgálat akkor is kimutatja az esetleges hibákat, ha a tulajdonos a fentebb ismertetett kódátírással eltüntette azokat, így erről már nem kapunk hibajelentést a műszerfalon. A rendszermemória ugyanis mindent tárolt, az OBD pedig innen dolgozik. Mindezek mellett hatalmas előnye még, hogy mivel pontosan le tudja írni, milyen állapotban vannak az alkatrészek, így előrejelzést is tud adni, hogy mikor lesz esetékes valamilyen javítás, és mire lehet számítani a jövőben.
Biztosítás a jövőre: lépjünk be internetes fórumokba!
Nagyon sokan elsiklanak a legkézenfekvőbb tájékozódási lehetőség felett, mégpedig hogy csatlakozzanak egy olyan facebook csoporthoz vagy más internetes fórumhoz, ami kifejezetten használt autókkal, vagy szerencsésebb esetben az általunk kinézett kocsi márkájával foglalkozik. Kevés olyan kérdés merülhet fel az életben, amire ma már valamilyen releváns facebookos csoport ne tudna választ adni. Lépjünk be tehát egy számunkra alkalmas és hasznos csoportba, és tegyük fel bátran a kérdéseinket. Az ilyen fórumokon javarészt olyan emberek vannak, akik már vagy gyakorlott autósok, vagy lelkes kocsirajongók, tehát mindenképpen személyes tapasztalatokkal fogunk találkozni, és adott esetben megtudhatjuk tőlük, hogy az adott típusról milyen jellemzőkkel kell tisztában lennünk, valamint hogy egyes évjáratoknak milyen hibái jelentkeznek gyakran. Sőt, az is lehet, hogy olyan csoporttagra is bukkanhatunk, aki kifejezetten az általunk kiszemelt kocsit is kipróbálta már, mert ő is szerette volna megvenni, azonban hibát vélt felfedezni, ezzel pedig egy fölösleges procedúrát kerülhetünk el. Érdemes tehát ezért linkelnünk a hirdetést, mert így segítőink minden adatot megismerhetnek, így széleskörűen elláthatnak bennünket tanácsokkal.
Egy ilyen csoportba való belépés persze a jövőben is igen kamatozó tud lenni, ugyanis ha valamilyen furcsaságot tapasztalunk az autón, leírhatjuk ide a problémát, és biztosan akad majd valaki, aki tudja mi lehet az oka, valamint azt is, mi a teendő.