Miközben egyes közgazdászok már negatív olajárról beszélnek, a benzinkutaknál azért még mindig 300 Ft körül van a benzin és a gázolaj ára. De miért?
1. Az első, zsigeri válasz nagyon egyszerű: azért, mert a termelői ár az üzemanyag árának csupán kisebb része ? túlzás lenne azt írni, hogy töredéke, de mindenesetre 25% körül van.
2. A nyersolaj ára ugyan 70-80%-kal csökkent az elmúlt két évben, a finomított olaj kevesebbel, 60-70% körüli mértékben.
3. Sajnos a nyersolaj árát nem forintban, hanem a világ valutájában, dollárban számolják el. És a dollár nagyon durván erősödött a forinthoz képest, miközben az olajár csökkent. 2015 elején 260 forintba került egy dollár, de 2014 elején 210 forint körül volt az árfolyam. Ezzel szemben 2016 elején 290 forint felett vehettünk dollárt. Vagyis hiába csökken az olaj ára 70%-kal, ha a dollár árfolyama 35%-kal nő.
4. A benzin és a gázolaj árában a kiskereskedelmi árrés (magyarul a benzinkutak haszna) nevetséges összeg, 5%. A MOL ennél nagyobbat kaszál, mivel az ő nagykeres árrésük 10-15% között van. Viszont az igazán nagyot az állam kaszálja: az ilyen-olyan díjak és adók révén a mindenkori üzemanyagár kb. 60%-a egyenesen az államkasszába vándorol. Ráadásul az állam úgymond bebiztosított magát arra az esetre is, ha a nyersolaj ára mondjuk nulla dollár lesz vagy negatív tartományba fordul: az üzemanyagban a jövedéki adó 110,35 Ft/liter, vagyis az állam mindenképpen kap 110 forintot egy liter gázolaj vagy benzin után, ha a fene fenét eszik is…