A német bíróság mérlegelte azt a problémát, miszerint vannak olyan városok, amelyeknek a levegőszennyezettsége meghaladja az Európai Unió által megszabott maximumot.
Emiatt aztán kimondták, hogy két nagyobb városból kitiltják a dízelautókat, s remélik, hogy ez a többi város számára is iránymutató lesz.
A bíróság döntött
Annak érdekében, hogy a települések levegőjének minősége megfeleljen az európai uniós előírásoknak, a lipcsei testület úgy nyilatkozott, hogy az önkormányzatok megtilthatják azt, hogy az Euro 6-osnál régebbi, korszerűtlenebb dízelmotorokkal működő autókat kitiltsák a városokból. A szabály jelenleg csak a stuttgarti és a düsseldorfi autósokat érinti, de abban reménykednek, hogy ez iránymutató lesz a többi város számára is. A tényleges kitiltás azonban csak a végső megoldás kell, hogy legyen, a lipcsei testület pedig hangsúlyozta, hogy az önkormányzatoknak ügyelniük kell az arányosság elvére.
Kiket érint ez a döntés?
Szerte Németországban körülbelül tizenötmillió dízelmotorral működő autó jártja az utakat, és ezeknek nagy része német gyártmány. A tizenötmillióból hatmillió autó az Euro 6-os besorolású jármű, amelyet a szabályozás nem érint. Ebből kifolyólag összesen kilencmillió autó tulajdonosát fenyegeti az a veszély, hogy autóját nem használhatja többé a városokban.
Stuttgartban már konkretizálódott is a döntés ? legelőször az Euro 4-es környezetvédelmi besorolású járműveket kell kitiltani a forgalomból, ugyanis ezek növelik leginkább a nitrogén-oxid-szennyezést. Az Euro 5-ös környezetvédelmi kategóriába tartozó járműveknek a kitiltását legkorábban 2019 szeptember 1-jétől kezdhetik el korlátozni.
Mi lesz az autótulajdonosokkal?
Noha ez a szabály több millió autótulajdonost érint, Andreas Korbmacher tanácsvezető bíró mégis úgy fogalmazott, hogy az érintett tulajdonosoknak bele kell törődniük a döntésbe, és semmiféle kártérítést nem követelhetnek. A motorok átalakítása a gyártóknak a feladata lesz, amely számukra milliárd eurós nagyságrendű feladat lesz.
Kérdés, hogy Magyarországon várható-e a jövőben hasonló intézkedés. Tarlós István főpolgármester szerint indokolt és el is képzelhető egy ilyen intézkedés Budapesten is, azonban középtávon, 5 éves intervallumon belül nincs realitása. Mint ismeretes, a budapesti dugódíj vagy behajtási díj bevezetése is lóg a levegőben, a 4-es metró támogatása fejében tett ígéret beváltása vagy a felvett támogatás visszafizetése jelenleg várat magára.
Kik élveznek ez alól kivételt?
A bíróság belátta azt is, hogy vannak bizonyos foglalkozási csoportok, amelyek olyan nagy számban használnak dízelmotoros járműveket, hogy őket kivétel alá kell helyezni. Németországban igen sok olyan kisbusz, autóbusz, teherautó és kamion járja az utakat, amely dízelmotorral rendelkezik, és ezeknek kitiltása esetében jelenleg nem tudnák pótolni azokat.