És mekkora összeget kaphatunk? Ma Magyarországon a koronavírus következtében megemelkedett a munkanélküliek száma. Éppen ezért sok ember számára égetővé vált a kérdés, hogy hogyan lehet munkanélküli segélyt igényelni, és mekkora összeget kaphatunk.
Ha olyan helyzetbe kerültünk, hogy kénytelenek vagyunk igénybe venni olyan juttatást, amivel valahogy kihúzhatjuk a munkanélküli időszakban, akkor fontos tudni, hogy ma már nincs munkanélküli segély, helyette az álláskeresési járadék lett bevezetve (már jóval a koronavírus előtt). Itt nem egyszerűen egy névváltoztatási eljárásról van szó, az új juttatási rendszer alapvetően már struktúrára, célkitűzésre épül. Nem egyszerűen ki szeretné segíteni a munkájukat elvesztetteket, hanem ösztönözni, motiválni szeretné őket arra, hogy minél hamarabb újra álljanak vissza a munkaerőpiacra. Ezt az ellátást már nem is kaphatja meg mindenki, csak azok, akik az elmúlt évben dolgoztak, és akik dolgozni is akarnak. Munkakeresési szándék nélkül juttatás sincsen.
Ez az álláskeresési járadék van most is érvényben, a koronavírus által okozott válsághelyzetben.
Kinek jár az álláskeresési járadék?
Sok ember gondolja azt, hogy ezen juttatásban bárki részesülhet, aki elvesztette az állását, pedig valójában igen szigorú feltételekhez kötött.
- Csak azok részesülhetnek álláskeresési járadékban, akik a járási hivatalban regisztrálták magukat álláskeresőként annak céljából, hogy munkát találjanak, és az illetékes járási hivatallal együttműködnek.
- Csak azok a személyek részesülhetnek az ellátásban, akik álláskeresők, munkát akarnak találni, azonban az önálló álláskeresése eredménytelen volt, emellett az illetékes állami foglalkoztatási szerv sem tud alkalmas munkát felajánlani.
- Nagyon fontos, hogy csak és kizárólag akkor kaphatunk álláskeresési járadékot, ha a járadékot megigénylő naptól számítva visszamenőleg az elmúlt három évben legalább 360 naptári napot ledolgoztunk bejelentett munkaviszonyban.
- Az álláskeresési járadék elnyeréséhez az egyik alapvető feltétel, hogy rendelkezzünk a munkaviszony létesítéséhez minden szükséges feltétellel. Ez azért fontos, mert a juttatás célja, hogy mihamarabb visszatérjünk dolgozni, és mivel a járadék csak azoknak jár, akikben megvan a munkába állás szándéka, ezért szükséges az is, hogy az ehhez szükséges feltételekkel rendelkezzünk.
- Csak azoknak jár az álláskeresési járadék, akik alkalmi foglalkoztatásnak minősülő és a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony kivételével nem áll munkaviszonyban sehol.
- Csak azoknak jár az álláskeresési járadék, akik nem folytatnak semmilyen kereső tevékenységet.
- Nem jár az álláskeresési járadék azon személyek számára, akiket az állam öregségi nyugellátásban, rehabilitációs járadékban részesít, illetve a megváltozott munkaképességű személyeknek sem jár az álláskeresés járadék, akik állapotuk miatt szociális ellátásban részesülnek.
- Nem jár az álláskeresési járadék azon személyeknek, akik valamilyen oktatási intézmény nappali tagozatában tanulnak.
Hogyan igényelhetem?
Bár az álláskeresési járadék folyósításában a koronavírus okozta vészhelyzet alatt nem történt változás (azaz ugyanannyit kaphatunk ugyanannyi időn át, mint korábban), az igénylés és az eljárás tekintetében mégis számolnunk kell némi változással. A járvány megfékezésének egyik legfontosabb eszköze az emberek találkozásának és érintkezésének redukálása, ezen elv alapján pedig a járási hivatalban is a leginkább mininálisabbra kell szűkítenünk a konzultációt az ügyintézővel. Noha jelenleg még nem lehet elkerülni az egyszeri találkozást az igényléshez, mégis segíthetünk magunkon (és másokon), és az ügyintézés nagyobb részét elvégezhetjük online. Ennek alapján a lehető legjobb az, ha a szükséges dokumentumokat lefotózzuk vagy beszkenneljük és elküldjük elektronikus felületen, de választhatjuk a postai megoldást is, ezzel azonban az a baj, hogy így több emberrel kell érintkeznünk, és költségesebb is (fénymásolás díja, a levél feladásának díja).
Ezt követően ki kell töltenünk néhány formanyomtatványt, mégpedig:
- az adatvédelmi nyilatkozatot és tájékoztatót,
- az adónyilatkozatot,
- az adatlapot az álláskeresőként történő nyilvántartáshoz,
- a nyilatkozatot az álláskeresőként történő nyilvántartáshoz,
- az álláskeresési ellátás megállapításához szükséges nyilatkozatot és dokumentumot.
A felsorolt dokumentumokat kitölthetjük online, ami jelentősen kényelmesebbé és biztonságosabbá teszi az eljárást. Ráadásul választhatunk is, hogy melyik a legszimpatikusabb opció, ugyanis a formanyomtatványokat beküldhetjük az e-papír oldalon abban az esetben, ha rendelkezünk ügyfélkapus elérhetőséggel, ha pedig nincs ilyen elérhetőségünk (bár érdemes létrehoznunk egyet), akkor megoldhatjuk az e-ügyintézés internetes oldalon.
Ha mindezzel megvagyunk, akkor be kell mennünk a járási hivatalba, hogy megbeszéljük az ügyintézővel, hogy mik a lehetőségeink, valamint hogy megállapítsa az álláskeresési járadék összegét. Március 18. óta azonban csak és kizárólag időpontra lehet menni, ami azt jelenti, hogy bár nem kerülhető el a személyes ügyintézés, az időpontfoglalással megoldódott az, hogy egyszerre csak kevés ember tartózkodjon egy helységben. Az időpontot lefoglalhatjuk online, azonban ehhez is mindenképpen rendelkeznünk kell ügyfélkapus azonosítóval. Ha ez nincs meg, akkor kérhetünk időpontot telefonon is, a 1818-as telefonszámon, amely szám ingyenesen hívható a nap 24 órájában. Abban az esetben, ha semmiképpen nem tudunk időpontot kérni (vagy nem tudtunk róla, hogy kell), akkor bemehetünk a járási hivatalba, itt adni fognak nekünk egy igazolást arról, hogy megtörtént a bejelentkezés, valamint tájékoztatnak az időpontegyezetetésről.
Ha megvan az időpont, akkor a kijelölt napon és órában menjünk be a hivatalba. Itt először is nyilvántartásba fognak minket venni mint álláskeresőket, amihez az alábbi okiratokra lesz szükség:
- adóigazolvány
- TAJ-kártya
- személyi igazolvány, mely helyettesíthető jogosítvánnyal vagy útlevéllel,
- valamint lakcímkártya,
- és a szakképzettségünket igazoló dokumentum, vagy iskolai bizonyítvány.
Ezt követően ellenőrzik a rendszerben, hogy jogosultak vagyunk-e az ellátásra, és ha igen, azt is kiszámítják, mekkora összegben jár nekünk az álláskeresési járadék. Ehhez feltétlenül vigyük magunkkal az alábbi dokumentumokat:
- adóigazolvány,
- jövedelemigazolás ahhoz, hogy megállapíthassák az egészségbiztosítási ellátást,
- munkáltatói igazolás arról, hogy a társadalombiztosítási kötelezettségek levonásra és befizetésre kerültek,
- munkáltatói igazolás arról, hogy a munkaviszony megszűnt,
- egyszerűsített munkaszerződés,
- OEP-igazolás,
- tartozásigazolás,
- el fogják kérni a számlaszámunkat is (ha van) annak érdekében, hogy ide tudják utalni a juttatást,
- mindezek mellett vigyünk el minden olyan releváns dokumentumot, amelyek igazolják azt, hogy jogosak vagyunk az álláskeresési járadékra!
- Abban az esetben, ha vállalkozók vagyunk (voltunk), akkor a járási kormányhivatalban kérjünk arról egy igazolást, hogy a vállalkozói igazolványunk megszűnt vagy szünetel, illetve kérjünk egy NAV-igazolást arról, hogy a munkaerő-piaci járulékot befizettük.
Ezeken túl nyilatkoznunk kell arról, hogy az utóbbi három évben mennyi szoláglati időt teljesítettünk, és hogy az utolsó négy negyedévben (egy évben) mekkora volt a járulékalapunk, emellett a tartási kötelezettségeinkről is számot kell adnunk.
Mekkora összegre számíthatunk?
Az álláskeresési járadékot minden esetben az alapján számítják ki, hogy a korábbiakban mennyit kerestünk. Veszik a bérünkből levont munkaerő-piaci járulék alapunk havi átlagösszegét, ennek a járulékalapnak a hatvan százaléka lesz az álláskeresési járadékunk, azonban ezen összeget maximalizálják. Ez azt jelenti, hogy hiába kerestünk korábban igen sokat, azaz hiába járna nekünk több járadék, a maximálisan kapható összeg nem lehet magasabb a jogosultság kezdő napján megállapított legkisebb adható munkabérnél, azaz a mindenkori minimálbérnél. A minimálbér jelenleg bruttó 161 ezer forint, ennek a hatvan százalékával számolhatunk maximum. Ennek alapján ha nettó számokra vagyunk kíváncsiak, akkor tudnunk kell, hogy az álláskeresési járadék 72 450 forint és 120 750 forint között mozoghat.
Mennyi ideig kaphatom?
Amennyiben az utóbbi három évben teljesítettük a szükséges 360 napos szolgálati időt, akkor maximum kilencven napig kaphatjuk az álláskeresési járadékot. Abban az esetben, ha nincs meg a 360 nap, akkor is könnyedén ki tudjuk számolni, hogy mennyi időn át folyósítják. Tíz ledolgozott nap ugyanis (azaz tíz napnyi jogosultsági idő) fedez egy nap járadékfolyósítási időt. Mindössze tehát annyit kell tennünk, hogy kiszámoljuk, hogy hány napot dolgoztunk az elmúlt három évben, ezt a számot pedig elosztjuk tízzel. Azonban azt is figyelemebe kell venni, hogy a minimálisan folyósítható napok száma harminchat, ha pedig legalább 360 napot ledolgoztunk, akkor megkapjuk a 90 napos folyósítást.