Ha autót, motorkerékpárt szeretnénk vásárolni, akkor mindenképpen bele kell kalkulálni, hogy a tulajdonjog megszerzéséhez illeték megfizetésére vagyunk kötelezve. Ez új vagy használtautó esetében is igaz.
Ugyanaz az előírás vonatkozik az itthon vásárolt autókra és a külföldről behozott autókra. Tehát a várható költségekbe a vagyonszerzési illetéket is bele kell kalkulálni. Az illeték megfizetése még átírás előtt meg kell, hogy történjen, ami a területileg illetékes kormányablaknál intézhető.
Az illeték kiszámítása több tényezőtől is függ. Az illeték megállapításánál szükséges a gépjármű teljesítménye, valamint a kora. A tapasztalat az, hogy kb. 20.000 Ft a legkisebb összeg, amivel számolnunk kell, de ettől inkább többel kalkuláljunk, akkor nem érhet bennünket meglepetés.
Ezt az adónemet, mert nevezhetjük nyugodtan annak, 2014-től kell a használtautót vásárlónak is fizetnie. Ezzel a feketekereskedelmet szeretné az állam megszüntetni, vagy legalább visszaszorítani. Ez azonban nemcsak a feketepiacot érinti, hanem a tisztességesen dolgozó kereskedőknek és a magánszemélyeknek is plusz kiadást jelent.
Az államnak ez becslések szerint kb. 3 milliárd forint bevételt jelent évente.
Egyes vélemények szerint a használtautó vásárlás után fizetendő vagyonszerzési illeték a legálisan működő használtautó kereskedőknek fog kedvezni a feketekereskedelem visszaszorításával, mivel most már mindegy, hogy új vagy használtautót vásárol az állampolgár, vagy ha külföldön történt a vagyonszerzés, akkor is illeték megfizetésére kötelezett a tulajdonjogot megszerző személy.
Az illeték megfizetése vonatkozik motorkerékpárra, pótkocsira és haszongépjárműre is.
A 2013-as adatok szerint kb. 73.000 használtautó került be az országba, melyből tizennyolcezer került regisztrálásra. A magáncélra behozott kb. 5.000 db jármű mellett tehát kb. ötvenezer darab volt, ami szintén továbbértékesítés céljából lett importálva, a regisztrációjuk azonban elmaradt. Ezzel a tisztességesen dolgozó kereskedők nagy hátrányba kerültek, mivel a feketén behozott használtautókat jelentős árelőnnyel tudták eladni a spekulánsok.
A vagyonszerzési illeték kiszámítása a gépjármű teljesítménye és kora alapján történik. Ha valaki csak lóerőben ismeri a teljesítményt, akkor azt el kell osztani 1,36-al, az így kapott értéket egész számra kell kerekíteni, és ezzel az adattal kell kiszámolni az illetéket. A teljesítmény növekedésével nő a vagyonszerzési illeték is.
A jármű életkorának növekedésével pedig csökken az illeték. Ha az idén érvényes szabályozásnak megfelelő díjra kíváncsi, ezen kalkulátor segítségével kiszámolhatja a gépjárművek vagyonszerzési illetékét is, de megismerheti a gépjármű átírás további költségelemeit is, amelyek közül a vagyonszerzési illeték csupán az egyik. Ha csak hajtómotoros jármű vásárlás történik, akkor nem kell vagyonszerzési illetéket fizetni. Pótkocsi vásárlás esetén nem a fentiek alapján kerül kiszámításra a fizetendő illeték. Ebben az esetben a pótkocsi össztömegét vizsgálják. Az össztömeg adja a számítás alapját.
Aki 120 kW-nál nagyobb teljesítményű gépjármű vásárlásában gondolkodik, annak bizony mélyen a zsebébe kell nyúlni, mert a vagyonszerzési illeték elérheti a több százezres határt is. Mivel sok Magyarországon élő honfitársunk vásárol használtautót itthon vagy külföldön, az államnak a költségvetésében ez jelentős bevétellel fog szerepelni.
Használt gépjármű vásárlásakor tehát nemcsak az átírásra, a törzskönyvre, a biztosításra. az eredetiségvizsgálatra, a forgalmi engedélyre kell odafigyelni, hanem a vagyonszerzési illeték megfizetésére is, mert enélkül nem kerül a tulajdonunkba a használt személyautó, motor, pótkocsi, haszongépjármű.
Öröklés vagy ajándékozás esetében a gépjármű,pótkocsi, motorkerékpár, ?stb. vagyonszerzési illetéke külön szabályozott.
A fent leírtak nem minden esetben állják meg a helyüket, ezért konkrét ügyekben ajánlott az illetéktörvényből tájékozódni.