Korábban hírt adtunk róla, hogy a rendőrség az egész országban okoskamerákat telepített a forgalomban résztvevők figyelésére és büntetésére. Íme, a szupertraffipaxok egy térképen.
Bár a traffipaxok nagyon jól láthatók, hiszen a rendőrök meg sem próbálták álcázni őket (nehéz is lett volna az út felett terpeszkedő kapukat), mégis több száz embert büntettek már meg a Véda rendszerének „köszönhetően”. A fejlécben található képre kattintva a térkép nagyítható, a jobb felső sarokban levő nyilaskereszttel pedig még tovább nagyítható.
Pénzbehajtás? Csak idiótáktól
Bár sokan egyszerű pénzbehajtásként tekintetnek a Véda rendszerre, valójában a rendőrség ennél többet már nem tehet, hogy figyelembe vegye az autósoknak a tisztességes büntetésre vonatkozó igényeit. Ráadásul ne felejtsük el azt sem: akár örülünk neki, akár nem, a rendőrségnek az a feladata, hogy betartassa a törvényeket. Amikor elkapnak egy tolvajt vagy gyilkost, akkor mindenki örül. Amikor megbüntetnek valakit a KRESZ szabályainak megsértéséért, akkor viszont minden rendőr szemét állat lesz.
Ráadásul az eddigi információink szerint a kamerákat elsősorban veszélyes helyekre rakták ki, tehát a cél valójában a baleset-megelőzés.
A járművezetők általában két dolog miatt vannak felháborodva, ha megbüntetik őket:
1. Hogyan lehet ilyen sunyi módon, a bokor mögé elbújva bírságolni? Ez egyszerű embervadászat és pénzbehajtás!
2. Ahelyett, hogy „trafipakszoznak”, miért nem a bűnözőket kergetik?
Lovagias rendőrök
A rendőrség lovagiasan elébe ment ezeknek a panaszoknak: a kamerák telepítési pontjait bemutató listák hónapok óta ismertek. Maguk a kamerák is hónapok óta kint vannak már. A legtöbb embert meglepetésként érte, hogy csak most, 2016 áprilisában kapcsolták be őket, vagyis mindenkinek volt ideje megszokni a kamerákat. Ráadásul a működtetése nem igényel emberi erőt, tehát a rendőrök nyugodtan kergethetik a bűnözőket. (Ezek szerint a közlekedési rendőrök is.)
Agyhalott vezetők országa vagyunk?
A fentiek ellenére az első tapasztalatok szerint a szemünket kiszúró kamerák rengeteg pénzt hoztak már az első néhány órában. Pusztán két óra alatt összejött 100 szabálysértés, ami azt jelenti, hogy ha minden büntetés esetén a legalacsonyabb összeggel számolunk (biztonsági öv nélküli autózás lakott területen belül), akkor két óra alatt 1 millió forintot kasszírozott az állam. Vagyis fordítsuk meg a gondolatmenetet: ennyi pénzt adtak oda a sofőrök önként az államnak, hiába szóltak nekik hónapokkal korábban, hogy „Hahó, itt és itt fix telepítésű traffipaxok lesznek az úton!” Tényleg jó kérdés: mégis mit kellene még tennie a rendőröknek?
Büntetési tételek
De bizonyos, hogy nem mindenkit 10000 forintra büntettek. Hanem? Íme:
Telefonálás kihangosítás nélkül: 30 000 Ft
Autózás biztonsági öv nélkül: 10 000-20 000 Ft (lakott területen belül/kívül/autóúton-autópályán)
Piroson áthajtásért közúton: 50 000 Ft
Piroson áthajtásért vasúti kereszteződésben: 60 000 Ft
Záróvonal átlépése: 30 000 Ft
Egyirányú utcába behajtás ellenkező irányból: 50 000 Ft
Tiltott behajtás: 30 000 Ft
Autópálya leállósávjában megállás ok nélkül: 50 000 Ft
Autópálya leállósávjában haladás: 100 000 Ft
Buszsávhasználat: 30 000 Ft
Buszsávban haladás: 30 000 Ft
Autóhasználat lejárt műszakival: 40 000, 50 000 vagy 60 000 Ft (3, 6 vagy 12 hónap)
Meddig mér a traffipax?
Még valami. A kapus kamerákba traffipax is be van építve. A mérési hibahatár 3 km/h-ra van állítva, vagyis 50 helyett 53-mal még át lehet haladni a traffipaxon, azért nem szól senki. Ne feledjük, hogy a járművek kilométerórája 5-10%-kal többet mutat a valós értéknél, tehát akit 55 km/h miatt megbüntetnek, az valójában a kilométeróráján majdnem 60-nal ment.
De ami sokkal fontosabb, hogy a Véda fix kamerái úgy vannak beállítva, hogy csak közvetlenül a kamerák közelében fényképeznek, magyarul akkor, amikor a páciens áthalad a kapu alatt. Ha valaki annyira agyhalott, hogy a kamera alatt megy át a megengedettnél gyorsabban, akkor az meg is érdemli a sorsát.