Az országban közel 250 helyen található kormányablak. Az ügykörök folyamatos bővítésével igyekeznek a kormányablak alkalmazottai gyorsan, hatékonyan és egyszerűen kiszolgálni azokat az állampolgárokat, akiknek olyan jellegű probléma megoldására van szükségük, amely a kormányablakhoz kapcsolódik.
Az állammal kapcsolatba kerülő lakosság joggal várhatja el, hogy számukra egy jól szervezett, rugalmasan működő közigazgatási rendszer álljon rendelkezésükre. Alapvető elvárás, hogy mindenki a lakhelyéhez legközelebb, munkaidőn túl is tudja intézni ügyeit. Ennek érdekében újabb és újabb kormányablakok nyílnak ma is az országban.
A kormányablakban intézhető ügyeket jogszabály foglalja magába. Vannak
- azonnal intézhető ügyek, és vannak
- saját hatáskörben intézhető ügyek.
A leggyakoribb azonnal intézhető ügyek között szerepel a
- személyes okmányok iránti kérelem beadása, az
- elveszett iratok bejelentése és pótlása,
- lakcím és tartózkodási hely bejelentése iránti kérelem,
- tulajdoni lap és térképmásolat kikérése,
- földhasználat bejelentése,
- gépjárművekkel kapcsolatos ügyek intézése, pl. gépjármű átírás, forgalmi engedély, törzskönyv, parkolási igazolvány stb.
Ezen kívül még sok más, közel 700 saját hatáskörben intézhető ügy szerepel a jogszabályban. Legalább ennyi, vagy még több olyan ügyben is fordulhatunk a kormányablakhoz, amivel kapcsolatban tájékoztatást tudnak nyújtani. A kormányablakokban felkészült és jól képzett ügyintézők állnak az állampolgárok rendelkezésére.
A saját hatáskörben intézhető ügyek között lehet megemlíteni a
- vállalkozói igazolvánnyal kapcsolatos kérelmeket, a
- személyi igazolvány és lakcím kártya ügyintézését, a
- jogosítvány kiállítását, cseréjét és pótlását,
- útlevéllel kapcsolatos dolgokat,
- gépjármű törzskönyv és rendszámtábla ügyeinek intézése,
- ügyfélkapu regisztráció stb.
Vannak olyan ügyek, amelyeket a kormányablakban nem lehet elintézni, de a beadványunkat elfogadják, majd továbbítják az illetékes hivatalnak a kérelmet.
Az első kormányablakot 2011-ben nyitották meg hazánkban. Először a megyeszékhelyeken és a megyei jogú városokban kezdték meg működésüket. Ettől az évtől kezdve elkezdték a felkészülést az országos hálózat kialakítására is. 2014-től folyamatosan nyitnak az új kormányablakok kisebb településeken is.