Melyek a kormányablakban intézhető ügyek 2023-ban?

0

Az országban közel 250 helyen található kormányablak. Az ügykörök folyamatos bővítésével igyekeznek a kormányablak alkalmazottai gyorsan, hatékonyan és egyszerűen kiszolgálni azokat az állampolgárokat, akiknek olyan jellegű probléma megoldására van szükségük, amely a kormányablakhoz kapcsolódik.

Az állammal kapcsolatba kerülő lakosság joggal várhatja el, hogy számukra egy jól szervezett, rugalmasan működő közigazgatási rendszer álljon rendelkezésükre. Alapvető elvárás, hogy mindenki a lakhelyéhez legközelebb, munkaidőn túl is tudja intézni ügyeit. Ennek érdekében újabb és újabb kormányablakok nyílnak ma is az országban.

A kormányablakban intézhető ügyeket jogszabály foglalja magába. Vannak

  • azonnal intézhető ügyek, és vannak
  • saját hatáskörben intézhető ügyek.

A leggyakoribb azonnal intézhető ügyek között szerepel a

  • személyes okmányok iránti kérelem beadása, az
  • elveszett iratok bejelentése és pótlása,
  • lakcím és tartózkodási hely bejelentése iránti kérelem,
  • tulajdoni lap és térképmásolat kikérése,
  • földhasználat bejelentése,
  • gépjárművekkel kapcsolatos ügyek intézése, pl. gépjármű átírás, forgalmi engedély, törzskönyv, parkolási igazolvány stb.

Ezen kívül még sok más, közel 700 saját hatáskörben intézhető ügy szerepel a jogszabályban. Legalább ennyi, vagy még több olyan ügyben is fordulhatunk a kormányablakhoz, amivel kapcsolatban tájékoztatást tudnak nyújtani. A kormányablakokban felkészült és jól képzett ügyintézők állnak az állampolgárok rendelkezésére.

A saját hatáskörben intézhető ügyek között lehet megemlíteni a

  • vállalkozói igazolvánnyal kapcsolatos kérelmeket, a
  • személyi igazolvány és lakcím kártya ügyintézését, a
  • jogosítvány kiállítását, cseréjét és pótlását,
  • útlevéllel kapcsolatos dolgokat,
  • gépjármű törzskönyv és rendszámtábla ügyeinek intézése,
  • ügyfélkapu regisztráció stb.

Vannak olyan ügyek, amelyeket a kormányablakban nem lehet elintézni, de a beadványunkat elfogadják, majd továbbítják az illetékes hivatalnak a kérelmet.

Az első kormányablakot 2011-ben nyitották meg hazánkban. Először a megyeszékhelyeken és a megyei jogú városokban kezdték meg működésüket. Ettől az évtől kezdve elkezdték a felkészülést az országos hálózat kialakítására is. 2014-től folyamatosan nyitnak az új kormányablakok kisebb településeken is.