Amikor a matrica rendszere bevezetésre került hazánkban, az eredeti tervekben az szerepelt, hogy az autópályák mellett sok más útszakasz is díjkötelessé válik.
Így tehát számos szellemút mellett (amelyek gyakorlatilag a semmibe vezetnek) számos igen fontos út is fizetős lett volna, mint például hidak, vagy a városokat elkerülő szakaszok. Így például a Kaposvárt elkerülő néhány kilométeres út, vagy a dunaújvárosi híd használatáért is fizetni kellett volna az autósoknak. Az elképzelők gondoltak a rendszeresen kisebb távon vezető sofőrökre is ? így az előző példánál maradva ?, aki tehát a dunaújvárosi hidat használja gyakran, de más országos pályát nem igazán, annak valóságos vagyont jelentett volna folyamatosan heti vagy havi matricát vásárolni, de egy híd átkelése miatt még egy éves matrica megvásárlása is irreálisan költséges lett volna, így ezen sofőrök érdekében bevezetésre került a megyei matrica, amely igen alacsony áron megvásárolható, de a tárgyévet követő január végéig korlátlanul lehet vele használni az adott megye valamennyi díjköteles útszakaszát.
Noha a népharag hatására füstbe ment az a nagy terv, miszerint az autópályákon kívül számos egyéb szakasz is legyen díjköteles, az elképzelők ezt a gondolatot kénytelenek voltak eltörölni, a megyei matrica rendszere mégis megmaradt, és valószínűleg még a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. sem gondolt arra, hogy a legsikeresebb és legtöbbet profitáló matricává válik napjainkra. Csak szemléltetésképpen, a 2015-ös bevezetés évében havi matricát jóval kevesebben vásároltak, azonban már az első évben másfél millióan döntöttek a megyei matrica mellett, ezek közül a Pest megyei matrica a legkelendőbb (hiszen ez még inkább indokolt, itt ugyanis nem csak az autópályát fedezi a matrica, hanem az igen forgalmas körgyűrűt, valamint a 4-es főutat is), így aztán Pest megyében a megvásárolt matricáknak több, mint a felét a megyei matricák teszik ki.
A megyei matricával egy adott megye minden díjköteles útja használható. D1 és U díjkategóriában ennek ára csupán 5000 forint; D2 díjkategóriában 10 000 forint; a buszok esetében, tehát B2 díjkategóriában pedig 20 000 forinttal kell számolnunk; a nagycsaládosok és a fogyatékkal élők kedvezményben részesülnek. A matrica időintervalluma az éves országos matricával megegyezik, tehát az adott év első napjától a következő év január 31. napjának 24. órájáig érvényes. Egy gépjárműhöz több megyei matricát is vásárolhatunk, arra azonban mindenképpen ügyelnünk kell, hogy ha kilépünk az adott megyéből, akkor csak a következő megye első sorompójáig érvényes a matricánk, ha ezen túlhaladunk, könnyen szerezhetünk büntetést. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató 1500 értékesítési ponton teszi lehetővé a megyei matricák megvásárlását, de emellett természetesen megvásárolható online és benzinkutakon is.
Kinek éri meg a megyei matrica?
Amennyiben bizonyos okok miatt egy adott megyén belül rendszeresen közlekedünk, mindenképpen javasolt a megyei matrica. Persze lehet használni az ingyenes utakat is, azonban ha például nap mint nap dolgozni jár az ember egy másik településbe, nyilvánvalóan el kívánja kerülni a belvárosokban előforduló esetleges dugókat, és arra törekszik, hogy ezt a távot minél rövidebb idő alatt tegye meg, amelyre a díjköteles utak alkalmasak.
Kevésbé egyértelmű azonban, és minimális számolást igényel az, ha valaki több megyén keresztül utazik, így a megyei éves matrica és az országos éves matrica közötti döntés előtt áll. Abban az esetben, ha D1 kategóriájú személygépjárművünk van, így az éves megyei matricánk ára megyénként 5000 forint, akkor csupán úgy éri meg az éves országos matrica vásárlása, ha nyolc megyénél több területen vezetünk rendszeresen évente (az éves matrica ugyanis egységesen 42 980 Ft). Tehát ha például Budapest és Szeged között utazunk rendszeresen, csupán három megyét érintünk, így három darab éves megyei matricát szükséges vásárolnunk, így mindösszesen 15 000 forintot kell költenünk, és elkerülhetjük az éves országos matrica 42 980 forintos összegét. Amennyiben járművünk a D2 kategóriába tartozik, a megyei matrica 10 000 forintba kerül, így tehát akkor gazdaságosabb ez a megoldás, ha négy, vagy annál kevesebb megyében utazunk rendszeresen. Amennyiben több megyét járunk, már az éves országos matrica a gazdaságosabb.