Jelenleg hatalmas drágulással számolhatunk minden területen. A koronavírus és a háború is sújtotta a világgazdaságot, a forint gyengül, és magas infláció figyelhető meg. Ennek okán nagyot ugrottak az árak szinte minden téren, így az autópiacon is. Érdemes-e emiatt most hitelt felvennünk? Mutatjuk a választ.
Óriási a kereslet
Valószínűleg nem leszünk meglepve, ha azt olvassuk: az autópiacon hatalmas drágulás figyelhető meg. Jelenleg ugyanis szinte minden területen óriási a drágulás, miért lenne kivétel az autóipar? Ez azonban ezen a területen drasztikus léptéket öltött, és jelenleg az a szomorú helyzet állt fel, hogy amennyiben tavaly vettünk egy két-három, de akár öt-hat éves használtautót, akkor ma jelenleg ezt drágábban adhatnánk el, mint amennyiért mi vettünk, vagy akár amennyit újkorában ért. A 2021-es év elejéhez képest 38 százalékkal drágultak a legolcsóbb darabok, így tehát már azok is elég rosszul jártak, akik tavaly ezévre halasztották az autóvásárlást. Valószínűleg nem lesznek jobb helyzetben azok sem, akik idén is halogatni tervezik a jármű beszerzését.
A probléma általános indukátora az, hogy az új autók is jelentős drágulást szenvedtek el, és aki még ki is fizetné a méregdrága új autót, annak is azzal a problémával kell szembe néznie, hogy a kiszemelt modellre lehet, hogy akár egy évig is várnia kell. Ugyanis még az új autók piacán is súlyos áruhiány jelentkezett. Mindezek a tényezők azt eredményezték, hogy nagyon sok olyan vásárló, akik alapvetően az új autók piacán vásároltak volna, áttértek a használt autók piacára. Emiatt aztán a használtautók iránt is hatalmasat ugrott az érdeklődés, és csakhamar itt is bekövetkezett a drasztikus drágulás, valamint az áruhiány. Csak hogy mindezt számokban is lássuk: a tavalyi évben 818 ezer használtautó-eladás történet, ez a szám pedig rekordot döntött – soha korábban nem történt ennyi használtautó adásvétel. Nos, el tudjuk képzelni, hogy milyen elképesztő számokat produkál az idei év, ha azt mondjuk, hogy már az idei első negyedév is 12 százalékkal vert rá a tavalyira: pontosan 221 443 adásvétel történt meg ezeddig. A szakemberek számításai szerint a 2022-es év végére a használtautó adásvételek száma el fogja érni a 900 ezret is, ez pedig újabb rekordot fog jelenteni.
Hatalmas a drágulás
Említettünk már, hogy a legolcsóbb modell is 38 százalékos dráguláson ment keresztül. Jelentősen nagyot ugrottak tehát az árak, így sokkal mélyebbre kell nyúlnia a zsebébe annak, aki autót venne. De mi a helyzet a hitelekkel? Mekkora kölcsönt kellene felvenni? Mekkora volt a drágulás 2019 és 2021 között? Mutatjuk!
- Amennyiben egy Suzuki Swiftet nézünk, ennek az ára 2019-ben 2,55 millió forint volt, míg 2021-ben már 2,74 millió forint. A személyi kölcsön költsége ötéves futamidő alatt 535 690 forint volna, a 2019 és 2021 év vége közötti drágulás pedig 190 000 forint.
- Amennyiben egy Skoda Octaciát nézünk, ennek az ára 2019-ben 3,33 millió forint volt, míg 2021-ben már 3,88 millió forint. A személyi kölcsön költsége ötéves futamidő alatt 674 073 forint volna, a 2019 és 2021 év vége közötti drágulás pedig 550 000 forint.
- Amennyiben egy Opel Astrát nézünk, ennek az ára 2019-ben 2,32 millió forint volt, míg 2021-ben már 3,02 millió forint. A személyi kölcsön költsége ötéves futamidő alatt 488 239 forint volna, a 2019 és 2021 év vége közötti drágulás pedig 700 000 forint.
- Amennyiben egy Ford Focust nézünk, ennek az ára 2019-ben 2,46 millió forint volt, míg 2021-ben már 3,23 millió forint. A személyi kölcsön költsége ötéves futamidő alatt 517 120 forint volna, a 2019 és 2021 év vége közötti drágulás pedig 770 000 forint.
- Amennyiben egy Audi A4-et nézünk, ennek az ára 2019-ben 4,38 millió forint volt, míg 2021-ben már 6,2 millió forint. A személyi kölcsön költsége ötéves futamidő alatt 886 617 forint volna, a 2019 és 2021 év vége közötti drágulás pedig 1 810 000 forint.
Láthatjuk tehát, hogy jelentősen nagyot ugrottak az árak 2019 óta. Átlagosan ugyanaz az autó most 700 000 forinttal ér többet, holott az autó azóta öregedett, kifutottabbá vált. Megdöbbentő azt is látni, hogy az Audi A4-es közel kétmillió forinttal drágult, tehát ugyanazért a használt autóért most kétmillióval többet kell fizetnünk, mint két évvel ezelőtt. Azok, akik két éve személyi hitellel vették meg az autójukat, meglehetősen jól jártak. Az autó értéke ugyanis olyan nagyot ugrott, hogy a hitel gyakorlatilag ingyen volt, sőt egy drágább autó esetében (mint például az Audi A4) még pénzügyi előnyre is szert tettünk.
Milyen gyorsan juthatunk kocsihoz?
Azzal tehát nem árt tisztában lennünk, hogy rendkívül mélyre kell a zsebünkbe nyúlni, ha most szeretnénk autót venni. De arról is tudnunk kell, hogy nem lesz egyszerű megkapni a kocsit még akkor sem, ha előteremtettük az összeget. Ha van egy konkrét elképzelésünk, hogy milyen modellt szeretnénk, akkor bizony szomorú hírünk van. A legtöbb modell beszerzésére ugyanis hosszú hónapokat kell várni, de olyan is előfordul, hogy a várólista becsült időtartama az egy évet is meghaladja. Mivel pedig az egy év sok idő, és az infláció, a forint gyengülése és az áremelkedés miatt ez az egy év további jelentős drágulást hozhat, ezért aki várólistára írja fel magát, nem is tudhatja meg a pontos összeget. Úgy kell tehát szerződést kötnünk és úgy kell letennünk a foglalót, hogy fogalmunk sincsen, hogy körülbelül mekkora lesz a végösszeg. Ha ugyanis sikerül beszerezniük a kiválasztott modellt, és mi kerülünk sorra, akkor a cég felhív bennünket, és közlik az aktuális árát. Ha elfogadjuk az árat, megvehetjük, ha azonban ez az összeg már nem megengedhető nekünk, akkor el kell engednünk, és újra feliratkozhatunk valahol máshol, esetleg egy másik modell várólistájának legaljára, és megint várhatunk hosszú-hosszú hónapokat. Ebben az esetben azonban a letett foglalóval is rosszul járunk, mert bár visszakapjuk a befizetett összeget, de az infláció miatt az akkor adott összeg veszít az értékéből, így tulajdonképpen kevesebbet kapunk vissza.
Ha pedig nem ragaszkodunk valamilyen konkrét modellhez, hanem várjuk az első pillantásra szerelmet, akkor is rossz hírünk van. Ugyanis abban az esetben, ha az interneten nézelődünk a használtautó-piacon, akkor számos nehézséggel kell szembenéznünk. Elsősorban azzal, hogy a jó áron meghirdetett autókat viszik, mint a cukrot. Ez pedig azt jelenti, hogy ha feltesznek egy hirdetést egy autóról, akkor azonnal sok érdeklődő csap le rá, egymást felüllicitálgatják, és sajnos gyakran lehet olyat hallani, hogy a kihirdetett árnál jelentősen nagyobb összegért adja el a tulajdonos, mert jelenleg akkora a harc az autókért. Nem vagyunk tehát könnyű helyzetben.
Megéri-e hitelt felvenni használtautóra?
A hitelfelvétel egy komplex kérdés. Először is azt kell mérlegelnünk, hogy milyen áron mozognak most a hitelek. Ahogyan minden más területen, a bankszektorban is általános drágulás figyelhető meg, így tehát hiteleket is drágábban lehet most kapni. A drágulás a személyi kölcsönök terén egészen pontosan azt jelenti, hogy míg 2019-ben a személyi kölcsönök átlagosan nyolc százalékon keltek el, most már nem lehet kapni 10-11 százalék kamat alatt. Ha tehát szeretnénk venni egy népszerűbbnek tekinthető autót, akkor átlagosan négymillió forintra lesz szükségünk, ekkora összeget kell felvennünk. Amennyiben ötéves futamidővel számolunk, és a jövedelmünk eléri a 300 ezer forintot, akkor az öt év alatt a hitel költsége eléri az egymillió forintot. Azzal kell tehát számolnunk, hogy egymillió forint ráfizetésünk van a két évvel korábbi állapothoz képest, ami szemben áll a 25 százalékos drágulással.
Mindezek ellenére fontos kiemelni, hogy amennyiben autót szeretnénk venni, akkor egy pillanatig se halogassuk a dolgot, indítsuk el minél hamarabb a folyamatot! Az idei tíz százalékos inflációval számolva ugyanis legalább ekkorát fognak még emelkedni az autóárak. Arról sem szabad elfeledkezni, hogy a használtautó-piac jelentősen támaszkodik a külföldről behozott autókra. Mivel pedig a forint is rohamosan gyengül, ezért azzal is számolnunk kell, hogy a külföldről importált autók ára még nagyobbat fog emelkedni, és ah ez megtörténik, akkor könnyen lehet, hogy ez az áremelkedés rántja magával azokat az autóárakat is, amelyek nem importáltak, hanem hazaiak. A hitelkamatok is bizonyosan emelkedni fognak még a jövőben, így tehát ha most veszünk fel hitelt, azzal valószínűleg jobban fogunk járni, mintha később vennénk fel. Mindebből fakadóan láthatjuk, hogy jobban járunk, ha nem halogatjuk a vásárlást.
Mielőtt azonban felvennénk a személyi kölcsönt, üljünk le, és számoljuk ki, hogy tudjuk-e fizetni a havi törlesztőt, és hogy ez nem okoz-e majd nagy akadályokat a boldogulásban. Amennyiben nem, úgy ne habozzunk. Ráadásul az is a személyi kölcsön mellett szól, hogy ezen hitelforma nem igényel fedezetet, azaz a hitelösszegből megvett autó nem jelzálog. S mivel nem jelzálog, ezért szabadon eladható bármikor. Ha tehát még nem fizettük vissza a teljes hitelösszeget, de szabadulni szeretnénk a havi törlesztőtől, akkor még mindig dönthetünk úgy, hogy eladjuk az autót, és az árából végtörlesztünk. Ugyanakkor persze azt sem árt tudni, hogy ha az autó összetörik, esetleg ellopják azt, akkor is fizetnünk kell a továbbiakban a törlesztőt, az autó működőképtelensége nem ad okot a törlesztés múlasztására.
Ne feledkezzünk meg utánajárni az autó múltjának sem!
Jelenleg persze a legfontosabb kérdés az, hogy mikor és mennyiért vegyünk kocsit. Ugyanakkor azokról a fontos kérdésekről sem szabad megfeledkezni, hogy milyen autót veszünk! A visszaélések most is magasak, a nagy áremelkedés dacára, így tehát ne dőljünk be a csalóknak! Ha már kiszemeltünk egy számunkra szimpatikus kocsit, akkor elengedhetetlen szempont a döntésnél az előélete. Mindenképpen fontos információ, hogy hány kilométer van benne, hogy az előző tulajdonosa rendben cserélte-e benne az olajat, megjelent-e a szervizvizsgálatokon, gondosan karbantartotta-e a járművet, külföldről vagy itthon vásárolta.
Amennyiben úgy döntünk, hogy nem kereskedőtől vásárlunk, hanem magánszemélytől, akkor a beszélgetés során érdemes megkérni, hogy meséljen az autó múltjáról, hogy milyen hibái voltak eddig, és hova vitte szervízre. Ha ezt elárulja, hasznos lehet felhívnunk a szervízműhelyt, hogy tőlük is megkérdezzük, mit kell tudni az autóról, elvégre ők minden adatot tárolnak.
A legtöbben csak a szervizkönyvre támaszkodnak, ezzel azonban ne elégedjünk meg, kutakodjunk tovább, hiszen a szervizkönyvet sokan hamisítják. Emellett a praktikus vásárlók ajánlani szokták a 2019-től ingyenesen használható Jármű Szolgáltatási Platformot, ahová minden hazai autó adatai fel vannak vezetve, így könnyen kiderülhetnek az esetleges hibák, balesetek, javítások, ehhez pedig nem kell többet tennünk, csak bejelentkeznünk az Ügyfélkapunkba.