Ha van saját autónk, amellyel szoktunk is közlekedni, akkor bizony sok olyan dolog van, amit észben kell tartanunk, emellett bőven akadnak kiadásaink is járművünk miatt. A 2023-as év számos változást hozott az autósok életében. Cikkünkben ezeket mutatjuk be.
Azt már bizonyára megtanultuk, hogy amennyiben autónk van, számos dologra oda kell figyelnünk, és a pénztárcánkba is bele kell nyúlnunk. Be kell fizetnünk többek között a kötelező éves felelősségbiztosítást és a CASCO-t, figyelnünk kell arra, hogy a műszaki ne járjon le, és ezáltal a forgalmi érvényes maradjon, figyelemmel kell követnünk, hol mennyibe kerül a benzin; rendszeresen szervizelni kell, és ha valami elromlik, meghibásodik, akkor azonnal javíttatnunk kell; ha pedig rendszeresen használjuk az autópályát, akkor mindig idejében meg kell vennünk a matricát. Ez csak néhány megjegyezni való a sok közül. 2023. január elsejétől fogva számos változás lett bevezetve az autósok életébe, amelyeket nagyon fontos észben tartanunk. Vannak olyan változások, amelyek sok fejfájást fognak okozni és több kiadásba fognak kergetni, ugyanakkor vannak olyan változások is, amelyeknek köszönhetően egy kicsit mindannyian megkönnyebbülhetünk. De mik is ezek a változások? Mutatjuk!
1. Jelentősen drágultak az autópálya-matricák
Nem tudunk melléfogni, ha azt mondjuk, minden autós számára a legfájóbb változás az autópálya-használat díjának megemelése volt. Nem aprópénzekről beszélünk ugyanis, a díjemelkedés váratlanul nagy és sokkoló volt. A magyar autópályák 2023-as díjszabását csupán néhány hónapja jelentették be, ennek a bejelentésnek azonban igen nagy visszhangja volt, mert az autósok nem számítottak ekkora árváltozásra. Nézzük meg pontról pontra, mi mennyibe kerül januártól:
- az éves országos matrica személyautóknak 2023-ban 49 190 forint;
- az éves megyei matrica személyautóknak 2023-ban 6720 forint.
Eddig nem estünk kétségbe. Az alábbiak miatt azonban annál inkább:
- a tíznapos matrica ára személyautók esetében 3820 forintról 5500 forintra emelkedett,
- a havi országos matrica ára személyautók esetében 5210 forintról 8900 forintra emelkedett.
Láthatjuk tehát, hogy valóban nem aprópénzről beszélünk. A tíznapos matrica esetében 44 százalékos drágulást kell megfizetnünk, míg a havi matrica esetében 71(!) százalékos drágulással kell számolnunk.
2. Immáron nem kell magunknál hordanunk a jogosítványt és a forgalmit
A 2023-as év egyik legkellemesebb változása, hogy kevesebb dokumentumot kell magunkkal cipelnünk. Szinte mindenkivel előfordult már, hogy pont akkor nem volt nála egy okmány vagy bérlet, mikor kellett volna. Ha például váltogatjuk a táskáinkat, vagy több kocsit is használunk, akkor nagyon könnyen előfordulhat, hogy a jogosítvány és a forgalmi a másik táskában vagy a másik autóban marad, emiatt pedig komoly következményekkel nézhettünk szembe. Ha ugyanis megállított a rendőr, mindenképpen be kellett tudnunk mutatni ezeket a dokumentumokat. Ez azonban megváltozott. Mint ahogyan egy korábbi cikkünkben már beszámoltunk róla, a hivatal emberei már teljes mértékben a központi nyilvántartásuk alapján ellenőrzik, hogy érvényes-e a jogosítványunk, és hogy a forgalmi engedélyünk is rendben van-e. Így tehát már teljesen fölösleges magunknál hordanunk ezeket az okmányokat, hiszen pusztán rendszám alapján le tudják olvasni, hogy minden stimmel-e. Jogunkban áll tehát úgy dönteni, hogy nem tároljuk magunkánál a jogosítványt és a forgalmit, azonban a szakértők arra figyelmeztetnek, hogy legalább az azonosítószámainkat írjuk fel a telefonunkba vagy egy cetlire, hogy ha valamilyen hiba lépne fel a központi nyilvántartásban, esetleg valamilyen félreértés adódna, akkor könnyedén meg tudjuk oldani.
3. Megemelkedik a gépjárműadó
A gazdasági válság miatt az állam ott próbálja meg növelni a bevételeit, ahol csak tudja. Ezért nem érhet bennünket véletlen csapásként, hogy bizonyos adókat megemelnek. A 2022-es költségvetési tervben 90,5 milliárd forinttal számoltak gépjárműadó-bevétel címszó alatt. Ehhez képest – a 2022. júniusban nyilvánosságra hozott tervezet szerint – a 2023-as évben úgy tervezik, hogy 173,2 milliárd forintnyi bevétel fog származni a gépjárműadókból. Ezen első ránézésre mindenki megrökönyödhetne, attól félvén, hogy közel a duplájára emelik az adót. A jelenlegi információk szerint azonban ez nem így lesz, hanem a cégeknél vezetnek be komolyabb változásokat. 2023-ban ugyanis a cégek esetében összevonják a gépjárműadót és a cégautóadót. Ez azt jelenti, hogy többé nem kell külön cégautóadót fizetni, hanem ennek összege beépül a gépjárműadó költségeibe. Ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy a cégautóadó fejében fizetett összeg a 2023-as évben szintén jelentősen emelkedni fog.
4. Nincs több várakozás a horvát határon
A magyar emberek egyik legnépszerűbb nyaralóhelye Horvátország. Közel van, olcsó, és a tenger is szép, ez pedig éppen elegendő indok a magyarságnak, hogy nyaranta ott süttesse a hasát. Éppen emiatt azonban gyakran kínszenvedés eljutni kocsival kedvenc üdülőhelyünkre. Nincs is rettenetesebb érzés egy forró nyári napon, mint a határnál várakozni órákig. Szerencsére ez 2023-tól nem fogja gyötörni a turistákat, hiszen január 1-től Horvátország is tagja lett a schengeni övezetnek, ami tehát azt jelenti, hogy nincs határellenőrzés, megállás nélkül haladhatunk át a Magyarország és Horvátország között húzódó vonalon. Ennek következtében a horvát-magyar határon 15 átkelőhelyen meg is szűnt az ellenőrzés. A horvát-szlovén határon ez a szám még magasabb, ott 58 átkelőhelyen szűntették be az ellenőrzést.
5. Drágább lett a közösségi biciklik használata
Némiképp kevesebbeket érint, ugyanakkor a közösségi biciklik használati díja is a közlekedési változások közé sorolandó. Ha közösségi biciklikre gondolunk Magyarországon, akkor kivétel nélkül a Bubik jutnak eszünkbe, ezeknek használata azonban jelentősen drágul január 16-tól. Nézzük meg, pontosan milyen változásokkal kell számolnunk:
- a havi bérlet ára eddig 500 forint volt, 2023-ban azonban megemelkedik 1000 forintra;
- az éves bérlet ára eddig 5000 forint volt, 2023-ban azonban megemelkedik 8500 forintra;
- a percdíj eddig 20 forint volt, 2023-ban azonban megemelkedik 40 forintra.
Szerencsére az nem változott, hogy az első harminc percben ingyenesen használhatjuk a biciklit. Abban a tekintetben sincs változás, hogy amennyiben veszünk egy havi és egy éves bérletet, akkor egyszerre akár két biciklit is lehet használni, ilyenkor azonban a második kerékpárért percdíjat számol fel a rendszer.