Nem magyar sajátosság, hogy ha kocsit tartunk fenn, akkor minden évben felelősségbiztosítást kell kötni rá. Így van ez szerte a világban, és bárhová is költözzünk, ott bizony számon fogják kérni a biztosítás meglétét. De mire megyünk a magyar biztosítással az Európai Unióban? Mutatjuk!
Mit is fedez valójában a kötelező biztosítás?
Az Európai Unióban minden regisztrált autóra kötelező felelősségbiztosítást kell kötni. Ez egy olyan kötelezettség, amit nem lehet kijátszani. Fontos megjegyezni azonban, hogy bár a biztosítást mi fizetjük, az általunk befizetett összeg nem arra nyújt védelmet, ha mi vagy a mi autónk sérülne meg, hanem ha mi okozunk károkat. Ez tehát azt jelenti, hogy biztosítást azért fizetünk, hogy ha egyszer balesetet okozunk, akkor az általunk okozott károkat ne zsebből kelljen kifizetnünk, hanem a terheket a biztosító átvállalja. Ha a balesetben a mi autónk is megsérül, annak helyreállítására már nem terjed ki a biztosítás, azt saját zsebből kell fizetnünk. Ha azt szeretnénk, hogy a saját autónk védelmére is legyen biztosítás, akkor CASCO-t kell kötnünk.
Fontos, hogy a kötelező felelősségbiztosítás az Unió egész területén érvényes, tehát ha Franciaországban balesetet okozunk, akkor az általunk okozott károkat a biztosító megtéríti. Fontos azonban tudni, hogy a CASCO-féle kiegészítő biztosításokat már nem kötik az uniós szabályok, illetve általában nem terjednek ki az egész Unió területére. Éppen ezért mielőtt megkötjük a kiegészítő biztosítást, mindenképpen tájékozódjunk arról, hogy megfelel-e az igényeinknek, hiszen ahány szerződés, annyi feltétel.
Előfordulhat, hogy egy ajánlat csak az otthoni balesetek kárait fedezi, de akadnak olyan szerződések is, ami területi vagy időbeli korlátokkal bír: ha például legfeljebb két hónapra hagyjuk el az országot, akkor az ebben a két hónapban bekövetkezett balesetek térítését állják, vagy az ország határától számított 150 kilométeren belül. Sőt, ha olyan szerződést írunk alá, akár korlátlanul fedezik a károkat az Unió területén belül. Arra is érdemes továbbá odafigyelni, hogy mire terjed ki a biztosítás. Vannak olyan kiegészítők, amik csak a baleset során okozott károkat fedezik, de vannak, amik személyi sérülést, lopást vagy rongálást is.
Milyen biztosítást fogadnak el külföldön?
Ha az Unión belül másik országba költözünk, és velünk együtt költözik szeretett autónk is, akkor az autónkat az új otthonunkban regisztrálni kell. Csak akkor nem kötelező ez a regisztráció, ha bizonyítani tudjuk, hogy csak átmenetileg (például diákként) tartózkodunk ebben az országban. Ezen regisztráció során be kell mutatnunk a kötelező gépjárműfelelősségbiztosításunkat igazoló dokumentumot is. Fontos azonban tudni, hogy nem teljesen biztos, hogy el fogják fogadni a Magyarországon megkötött biztosítást. Az adott országnak ugyanis csak akkor kötelessége elfogadni a biztosítást a regisztráció során, ha az adott biztosítási társaságnak az adott országban van székhelye vagy irodája, de minimum jogosult szolgáltatást nyújtani, azaz biztosítást értékesíteni az adott országban.
Ha tehát januárban megkötöttük Magyarországon az autónkra a kötelező felelősségbiztosítást, de júniusban kiköltözünk Franciaországba, és a biztosítótársaságunk egy olyan társaság, ami Franciaországban nem jogosult a biztosítások értékesítésére, akkor a francia hatóság nem tudja regisztrálni az autónkat. Éppen ezért – noha még fél évig érvényes a magyar biztosítás – Franciaországban új biztosítást kell megkötnünk, és csak ezután lesz hivatalosan is regisztrálva az autónk a nyilvántartásban.
Nagyon fontos tehát, hogy ha tudjuk, hogy a következő évben külföldre fogunk költözni, akkor az új éves felelősségbiztosítást már ennek alapján kössük meg. Jelentősen megkönnyítjük ugyanis a helyzetünket, ha olyan biztosítást kötünk, ami nemzetközileg is elfogadott, és a célországban is el tudják fogadni. Így nem csak időt és energiát, de bizony komoly pénzeket is megspórolhatunk, és lássuk be, egy költözés esetében minden forint számít.
Mi van akkor, ha új biztosítást kell kötnöm külföldön?
Ha végül beigazolódik, hogy az általunk itthon megkötött biztosításunk nem elfogadható az adott országban, vagy ha alkalmas is volt, de már lejárt, ezért az új otthonunkban kötjük meg az új ciklus biztosítását, akkor keressük fel a Nemzeti Zöld Kártya Irodát vagy ennek tájékoztató központját. Itt minden kérdésünkre válaszolni fognak, és tájékoztatnak arról, hogy az adott országban milyen biztosítótársaságok közül válogathatunk.
Bár az tényszerű, hogy az egész Unióban kötelező felelősségbiztosítást kötni a gépjárműre, az azonban nem igaz, hogy ennek feltételei és működései egységesítve lennének Európában. Ez azt jelenti, hogy országonként eltérő az, hogy mennyibe kerül a biztosítás, és minden ország a saját kockázatbecslő szerződési rendszerével dolgozik. Így tehát megeshet, hogy valahol nem divat az, hogy figyelembe vegyék az autó tulajdonosának lakcímét az éves biztosítási összeg megállapításában, bizonyos országokban azonban nagyon is számíthat: ha például valaki egy olyan környéken él, ami veszélyesnek mondható, nagyobb a bűnözési és baleseti ráta, akkor a biztosító nagyobb kockázatot vállal az adott jármű biztosításával, éppen ezért drágább díjazást fog kiszabni.
Hazánk gépjárműbiztosítási szokásai között kiemelkedő szerepet játszik a bónusz-málusz rendszer. Ez azt jelenti, hogy amennyiben az adott évben ügyesen, balesetmentesen vezettünk, akkor a biztosítónak ebből az derül ki, hogy megbízható ügyfelek vagyunk, és kisebb kockázatot vállalnak a biztosításunkkal, éppen ezért olcsóbb lesz a biztosítás díja. Ezzel szemben ha karambolt okoztunk vagy valamilyen balesetben okozó felek voltunk, akkor a biztosítónak már nagyobb kockázat bennünket biztosítani, éppen ezért a következő évben már drágább lesz a biztosítás díja. Itthon ez jól (és nem mellesleg kötelező jelleggel) működik, de számos országban nem számítják bele a Magyarországon szerzett bónusz-málusz pontjainkat a kinti kalkulációba. Noha itthon bármikor kérhetünk igazolást a pontjainkról (és a biztosítónak kötelessége is ezt kiállítani, azaz 15 napon belül intézkednie kell), de nem biztos, hogy ez a kinti biztosítókat meg fogja hatni.
Lehet például, hogy itthon, Magyarországon akár 15 éve nem okoztunk balesetet, tökéletes a statisztikánk, éppen ezért már évek óta nagyon kedvező áron fizetjük a felelősségbiztosítást, majd kiköltözünk Franciaországba, ahol nem veszik figyelembe a szép előéletünket, éppen ezért jelentősen drágább lesz a tarifa. Mindazonáltal kint is érdemes több biztosító ajánlatát végignézni, mert biztosan lesz egy olyan társaság, ami kedvezőbb tarifát szab ki.