Számos kedvezmény üti a markát annak, aki beruházott egy elektromos autóba, az éves kötelező felelősségbiztosítást azonban nem biztos, hogy kedvezményesen megkötheti. Mennyibe kerül az elektromos autók biztosítása? Cikkünkben ezt mutatjuk be.
Egyre népszerűbbek
Immáron egyre több elektromos autót lehet látni Magyarország útjain is. Mielőtt azonban belevágunk, alaposan meg kell fontolnunk, hogy bölcs döntés-e ilyen kocsit választani. Sokan a környezettudatosság jegyében vásárolják meg az elektromos autókat, ugyanakkor az állam is jelentősen megtámogatja a környezettudatos járműveket. A vételár is alacsonyabb lehet annak köszönhetően, hogy az állam akár milliókat is belefizet az autó árába, továbbá adómentességet is élvezhetünk. Vitathatatlan előnye továbbá az e-autóknak, hogy nem kell benzinnel tankolni, ami az utóbbi időben, a megemelkedett benzinárak tükrében jelentősen felértékelődött.
Ugyanakkor vannak árnyoldalai is a környezettudatos kocsiknak. Először is mindenkinek számolnia kell azzal, hogy jóval drágábbak, mint benzinnel működő testvérei. Emellett csak az arra kijelölt helyeken tudjuk feltölteni. Így például ha gyakran járunk erdélyi körutazásokra, akkor lehet, hogy nem ez a nekünk megfelelő kocsi, hiszen nem biztos, hogy minden erdélyi benzinkúton fel tudjuk tölteni az autót. Néha pedig többletkiadásokat is jelenthet. A kötelező biztosítás és a CASCO ára is megemelkedhet, ha e-autónk van. Mutatjuk, hogy miért.
Éves kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás
Bár sok helyütt botlunk kedvezményekbe, ha e-autónk van, tudunk kell, hogy a biztosítók egyáltalán nincsenek kötelezve arra, hogy olcsóbban kínáljanak nekünk biztosítást csak azért, mert környezettudatos járgánnyal közlekedünk. Sőt a tapasztalat az, hogy gyakran mélyebben a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha ez a helyzet.
Ahogyan azt már egy korábbi cikkünkben is megírtuk, hiába vagyunk ugyanabban a bónuszbesorolásban, a különféle biztosítók által kínált árak között hatalmas különbségek lehetnek. Ennek több oka is van: eltérő módon súlytotta az infláció a társaságokat; egyes biztosítóknak több kiadása volt az előző évben; emellett más üzletpolitikát folytatnak. Valahol előnyre teszünk szert, ha autóval járunk dolgozni, máshol pedig a home office-ban dolgozókat támogatják; valahol kedvezményt adnak a nagycsaládosoknak és a közalkalmazottaknak… stb.
Ennek alapján egy ma igen nagy népszerűségnek örvendő új Nissan Leaf biztosítási összege igen eltérő lehet: 42 ezer forint és 110 ezer forint között mozog, ami éves szinten nem kis differencia. Éppen emiatt fontos, hogy ne ugorjunk bele egy biztosítási szerződésbe csak úgy, vakon, ugyanis a társaságoknak ugyanazt a biztosítási terméket kell szolgáltatniuk. Ez azt jelenti, hogy hiába kötünk meg egy biztosítást drágábban, attól az még nem lesz jobb. Ne vegyük meg ugyanazt a terméket több pénzért, mindenképpen végezzünk összehasonlítást, mielőtt elköteleznénk magunkat egy biztosító mellett.
Mi a helyzet a CASCO-val?
Míg egy éves kötelező biztosítást kifoghatunk nagyon olcsón, a CASCO-val már egészen más a helyzet. A kötelező biztosítás esetében ugyanis nem a saját kocsinkon okozott kárt téríti meg a biztosító, hanem az általunk okozott károkat, amely – jó esetben (legalábbis a biztosító szempontjából) – egy hagyományos, nem e-kocsit történik. Ezzel szemben a CASCO arra van, hogy amennyiben kárt teszünk a saját – esetünkben az elektromos – autónkon, akkor a biztosító ennek a javítását állja. A helyzet azonban az, hogy egy elektromos autó javítása általában sokkal több pénzbe kerül, mint egy hagyományos, belső égésű autó javítása. S hogy miért? Mert az alkatrészek ritkábbak, nehezebben beszerezhetők, emiatt pedig drágábbak is. Emellett pedig igen kevés elektromos autókra szakosodott szerviz üzemel Magyarországon, így tehát szakembert is nehezebb találni. S hogy mit jelent ez számokban? Ha egy hagyományos autóval koccanunk, akkor jó esetben a javíttatást megússzuk egy százezres tétellel. Ezzel szemben ha elektromos autónk van, és azzal koccanunk, akkor a javíttatása akár többmillió forintunkba is fájhat.
S ha már a szervizelésnél tartunk: egy-egy e-autó CASCO-díját az is jelentősen befolyásolja, hogy van-e hivatalos márkaszerviz Magyarországon. Ha ugyanis az adott modell hivatalos javítása megoldható hazánkban, akkor relatíve kedvezőbb áron tudunk biztosítást kötni, mert a biztosítónak nem kell vállalnia a külföldi javíttatás kockázatát. Ezzel szemben ha nem oldható meg hazánkban a hivatalos havítás, akkor vagy nem kapunk az autóra CASCO-ajánlatot, vagy csak egyedi elbírálás alapján, minden bizonnyal borsos áron. Sokáig ilyen hajóban eveztek a TESLA-tulajdonosok, hiszen nem volt hivatalos márkaszerviz Magyarországon. Így tehát ha javíttatni kellett a kocsit, minimum Bécsig el kellett vele mennünk. Mára azonban már itthon is elérhető a TESLA hivatalos javítása, így ez a márka kiszabadult a speciális elbírálás rabsága alól. S mindebből milyen következtetést vonhatunk le? Ha úgy döntünk, hogy beruházunk egy e-autóba, akkor alaposan járjunk utána a márkának és a modellnek, és lehetőleg olyan kocsit válasszunk, amelynek a hivatalos szervizelése Magyarországon is megoldható, ezzel ugyanis jelentősen csökkenthetjük a későbbi CASCO-költségeinket.
Mindezek hogyan befolyásolják a CASCO-biztsoítás díját? A fent említett, jelenleg nagy népszerűségnek örvendő Nissan Leaf éves teljeskörű CASCO-ja 260 és 600 000 forint között mozog.
CASCO-biztosítás esetében mindenképpen böngésszük át a feltételeket és a szolgáltatást is, hiszen ebben az esetben nem egységesek. Vannak olyan biztosítások, amelyek például nem fedezik a töltőkábelben bekövetkező károkat, ami azért nagy probléma, mert ennek pótlása igen drága. Lopás esetében a töltőkábel pótlása 100 és 200 ezer forint között mozog. Így tehát mérjük fel az igényeinket, alaposan olvassuk el a szerződési feltételeket, és úgy hozzuk meg a döntést!