A hazai pénzintézetek minden év január végéig elküldik az előző évi bankszámla díjkimutatásukat az ügyfeleik részére. Ez a dokumentum arról ad felvilágosítást, hogy a bankszámla tulajdonosa az adott évben milyen bankszámlához kapcsolódó szolgáltatásokat vett igénybe, és ezekért a szolgáltatásokért mennyit fizetett.
A bankok az éves díjkimutatást minden év január 31-ig megküldik az ügyfeleik részére, erre a 2014/92/EU irányelv kötelezi őket. A kimutatás tételesen, áttekinthetően tartalmazza mindazon költségeket a január 1-től december 31-ig tartó időszakra, amelyek a bankszámlához kapcsolódnak.
A kimutatás tartalma
A PAD egységes európai kimutatásnak van egy meghatározott struktúrája, azaz minden banknak azonos szerkezetben kell elkészítenie a díjkimutatást, melynek tartalmaznia kell a folyószámlára vonatkozó díjakat, valamint kamatokat: a betéti kártyákra vonatkozó díjakat; a mobilbankhoz, az internetbankhoz és az sms-értesítésekhez kapcsolódó költségeket; a telefonos banki szolgáltatások költségeit és a folyószámlahitelre vonatkozó költségeket.
Hol található meg a PAD-kimutatás az egyes bankok esetében?
A díjkimutatás alapvetően ugyanúgy érkezik meg, ahogy az ügyfél a bankszámlakivonatait kérte, azaz postai vagy elektronikus úton. Az UniCredit Bank és a CIB Bank esetében a kimutatás elérhető az internetes felületen és a mobilalkalmazásban is. A Raiffeisen Bank díjkimutatása mobilapplikáción keresztül nem érhető el, csak a pénzintézet DirektNet felületén. Az OTP Bank kimutatása sem tekinthető meg mobilalkalmazásban, csak az InternetBankba belépve. Az MBH Bank, a K&H Bank, valamint a Gránit Bank is csak netbankon keresztül biztosítja a kimutatás elérését, és a Magnet Bank esetében is a webes felületet kell igénybe venni a dokumentum megtekintéséhez. Az Erste Banknál, George-on belül a kimutatás elérhető webes felületen és mobilalkalmazáson keresztül is. A Wise esetében a PAD-kimutatás az alkalmazáson belül található meg, a Revolut pedig külön emailt is küld január hónapban, amelyből az egyébként az alkalmazásban megtekinthető díjkimutatás közvetlenül is elérhető.
Hogyan csökkenthetők a banki költségek?
Sokféle módon lefaraghatók a banki költségek, és ehhez nem is kell feltétlenül bankot váltani. Első lépésként a bankolási szokások vizsgálatát kell elvégezni, a költségek szempontjából ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy az ügyfél hány utalást indít egy hónapban és milyen összegben, hányszor vesz fel készpénzt, milyen bankkártyát használ, és milyen típusú értesítéseket vesz igénybe, mivel ezeknek a szolgáltatásoknak olykor igen magas díjai lehetnek. Jelentős költségcsökkentés érhető el például egy olcsóbb számlacsomag és/vagy olcsóbb bankkártya választásával, illetve már azzal is, ha a meglehetősen költséges sms-értesítések helyett a számlatulajdonos megelégszik a díjmentes push-értesítésekkel.
Ezen kívül mód van ingyenes számlacsomag választásra is, amelyek nemcsak díjmentesen biztosítják az olyan általános szolgáltatásokat, mint például az utalások vagy a csoportos beszedési megbízások, de még számlavezetési díja sincs, nem kell megfizetni a tranzakciós illetéket, és még a bankkártya is díjmentesen járhat hozzá.