A bankkártyák előlapján vagy hátoldalán, a kártyaszám alatt található egy dátum, ami az adott bankkártya érvényességét jelzi. Az érvényességi idő nem csupán egy szám, fontos szerepe van a pénzügyek intézésének gördülékenységében, valamint a banki rendszerben és biztonságban.
Az általában 3-4 évre kibocsátott bankkártyák és hitelkártyák lejárati dátuma, amely a kártyák előlapján vagy hátoldalán, a kártyaszám alatt található meg, hónap/év sorrendben van megadva – azaz például a 05/27 érvényességi jelölés azt jelenti, hogy az adott bankkártya vagy hitelkártya 2027. május hóig érvényes, a megjelölt hónap – jelen esetben május – utolsó napjának éjféléig. A lejárati dátumot követően a kártya érvényét veszti, és sem a bankautomaták, sem a POS-terminálok nem fogják elfogadni.
Hogyan lehet új bankkártyához jutni?
A pénzintézetek általában még a bankkártyák lejáratát megelőző hónapban új kártyát küldenek a kártyabirtokosok részére, ezt külön kérni nem kell, az új kártya kiküldése automatikusan megtörténik. Az új kártya átvehető az ügyfél által megjelölt bankfiókban, vagy a bank elpostázza az ügyfél levelezési címére (ezért is fontos a pénzintézet felé közölt elérhetőségek szükség szerinti aktualizálása). Bankfiókban történő átvétel esetén a kártya megérkezéséről írásban értesítik az ügyfelet.
Új bankkártya, új PIN-kód?
A megújított bankkártyához nem jár új PIN-kód, a lejáró bankkártya PIN-kódjával használható. Egyes bankok mobilbanki alkalmazásaiban megtekinthetők a kódok, ami abban az esetben lehet hasznos, ha valaki elfejti a kódját.
Az új bankkártyával kapcsolatos teendők
Fontos, hogy a megújított bankkártya kézhezvételekor a kártyabirtokos ellenőrizze a kártyán szereplő adatokat, és amennyiben hibát talál, a bankkártyát a banknak 30 napon belül juttassa vissza. Amennyiben a kártya hátoldalán található aláírósáv, azt alá kell írni, de az újabb típusú bankkártyákon jellemzően már nincs ilyen sáv.
Lényeges tudnivaló, hogy a megújított bankkártyát is szükséges aktiválni a használatbavétele előtt, amihez végre kell hajtani egy PIN-kód megadásával járó tranzakciót. Ilyen lehet például egy POS-terminálon keresztül végrehajtott vásárlás, amihez PIN-kód szükséges; bankautomatából történő készpénzfelvétel; valamint egyenleg lekérdezése ATM-en keresztül. Nem aktiválható az új bankkártya az olyan műveletekkel, mint például a PIN-kód megadása nélkül történő vásárlás, PIN-kód eltévesztése vásárlás során vagy egy sikertelen tranzakció. Első, új bankkártya esetében előfordulhat, hogy a kártyát először telefonon keresztül, mobilbankban vagy internetbankban kell aktiválni, és ezt követően kell végrehajtani a PIN-kódos aktiválást. Aktiválás után a PIN-kód megváltoztatható, ezt bankautomatán keresztül lehet megtenni, és tudni kell, hogy egyes esetekben a módosításnak lehet díja. A PIN-kódot megváltoztatni abban a hónapban, amelyben a bankkártya lejár, illetve az az előtti hónapban már nem lehetséges.
Az új bankkártya díja
A kártya első legyártása díjköteles, úgynevezett kibocsátási díjat kell érte fizetni, ezt követően pedig az éves kártyadíjat minden évben levonják. Az első év díját általában elengedik a bankok. Mivel a kártyadíj fedezi a lejárat miatti megújítás költségét, külön díjat már nem kell fizetni érte. Fontos tudni, hogy az elvesztés vagy letiltás miatti kártyapótlás azonban díjköteles. A bankkártya pótlását letiltás vagy névváltoztatás esetén lehet kérni, illetve akkor is, ha a főkártya használhatatlanná vált.
Zökkenőmentes kártyacsere
A bankkártyát a rajta szereplő érvényességi hónap utolsó napjáig lehet használni, e dátum után a kártyával már sem fizetni, sem készpénzt felvenni nem lehet. A bankok, a zökkenőmentes csere érdekében, az új kártyát még az eredeti kártya lejárati ideje előtt megküldik.