Fizetős utak térképei – 2018-ban melyik megyében hol kell fizetni?

0

Míg korábban csupán az autópályákra kellett e-matricát kell vásárolni, az elmúlt években az úthasználati szabályok megváltoztak. Igazán zsebre megy!

A matricavásárlásra kötelezett járművek listája nem változott, tehát az új előírások szerint is matricát kell venni, mielőtt a következő járművek díjköteles szakaszra hajtanak: motorkerékpárok, személyautók (és pótkocsija), legfeljebb 3,5 t össztömegű teherautók, lakóautók és buszok, illetve ezek vontatmányai. Jelentős változás viszont, hogy immár az összes autópálya mellett sok autóút, városi elkerülő is fizetőssé vált a fent felsorolt járművek számára.

A fizetős utak listája és térképe

Bács-Kiskun megye
Baranya megye
Borsod-Abaúj-Zemplén megye
Csongrád megye
Fejér megye
Győr-Moson-Sopron megye
Hajdú-Bihar megye
Heves megye
Komárom-Esztergom megye
Pest megye
Somogy megye
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye
Tolna megye
Vas megye
Veszprém megye
Zala megye
Országos áttekintő térkép

Az ingyenesen használható utak listája 2018-ben a következő:

  • az M0 autóút alábbi szakaszai:
  • az 1. számú főút és az M5 autópálya közötti szakasz,
  • Megyeri híd (a 2. számú főút és a 11. számú főút közötti szakasz),
  • az M31 autópálya,
  • az M60 autópálya Pécs délnyugati elkerülő szakasza az 58. és 5826. számú utak között,
  • az M8 autópálya,
  • az M9 autóút 6. számú főút és az 51. számú főút közötti szakasza,
  • az M9 autóút (61. számú főút jelzés) Kaposvárt elkerülő szakasza,
  • az M4 autóút (4. számú autóút jelzés) Vecsés-Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető út közötti szakasza.

A fentieken kívül minden gyorsforgalmi út (tehát autópálya és autóút) fizetős. A matricát már a felhajtás előtt meg kell vásárolni.

Kiemelkedően fontos tudnivaló, hogy a megyei matricák a szomszédos megyék első lehajtójáig érvényesek!

A könnyebb tájékozódást segítik országos és megyei térképeink, amelyeken pirossal jelennek meg a fizetős szakaszok, zölddel pedig azok a gyorsforgalmi utak, amelyek használatáért elméletileg fizetni kellene, de ingyenesek.

Bács-Kiskun
Az M5-ös autópálya a megye keleti szélét vágja át, és Budapestet Szegeddel köti össze. Bár az autópályának van egy elkerülő szakasza Kecskeméttől nyugatra, ez sem ingyenes. A megyében lett volna még egy fizetős útszakasz a tervek szerint: az M9-es szellemút, vagyis szekszárdi Duna-híd, illetve az oda vezető szakasz az 51-es úttól. A társadalmi felháborodás miatt végül a híd használata ingyenes maradt.

Baranya
Baranya megyében két útszakasz díjköteles. Ezek az M6-os autópálya megyei szakasza, illetve az autópályát Péccsel összekötő M60-as út. A megyében nincsenek ingyenesen használható gyorsforgalmi szakaszok, viszont az M6-os tovább építésével bizonyára nőni fog a fizetős útvonal hossza.

Borsod-Abaúj-Zemplén
Ezen megye alsó részén az M3-as autópálya halad át, azonban nem csak ennek a használatáért kell fizetni, hanem részben az M3-as és Miskolc közötti M30-as úton is. Az eredeti tervek szerint fizetős lett volna a Miskolctól Felsőzsolcáig húzódó szakasz is, azonban a társadalmi nyomás hatására a Miskolc-déltől Felsőzsolcáig tartó részt egy hónap után, 2015. február 1-jétől ismét ingyenessé tették.

Csongrád
Csongrád megyében az M5-ös autópálya, illetve a Szegedet észak felől elkerülő M43-as út használatáért kell fizetni. Az M5-ös Budapestről húzódik a déli határ és Szerbia felé, az M43-as út pedig Románia irányába indul el Szegedtől északnyugatra. Mindkét út teljes hosszában fizetős.

Fejér
Fejér megyében egy autópálya-matricával három különböző autópályára is felmehetnek az autósok. A megye északi részén egy rövid szakaszon átmegy az M1-es autópálya, miután kilépett Pest megyéből. Dél felé, a Duna mentén húzódik az M6-os autópálya, amely Budapestről Horvátországba tart – jelenleg még csak az M60-as út leágazásáig van kész. Az M7-es autópálya haránt vágja ketté a megyét, Budapestről indulva a Balaton felé, elhaladva Székesfehérvár mellett. A megyében több érdekesség is adódik: a Székesfehérvárt elkerülő szakasz nem ingyenes, hiába számít az autópálya elkerülő útnak. Ingyenes viszont az M8-as szellemút, vagyis a még csak tervekben létező M8-as autópálya egyetlen megépült szakasza, a dunaújvárosi Duna-híd. Eredetileg ennek a használatáért is fizetni kellett volna, azonban a társadalmi felháborodás hatására a híd használata mindaddig ingyenes lesz, amíg nem épül meg az M8-as autópálya (vagy legalább hosszabb szakaszai).

Győr-Moson-Sopron
Északnyugati megyénkben a Szlovákia, illetve Ausztria felé menő autópályák használatáért kell fizetni, de ugyanígy fizetős az M19-es út is. Az M1-es autópálya Budapestről indul, és dél felől kerüli el Győrt. Az északi elkerülő út az M19-es számot kapta. Az M1-es autópálya Hegyeshalom felé megy tovább, de még a határ előtt leágazik belőle a szintén fizetős M15-ös út, amely Rajka, és végső soron a szlovák határ irányába halad, hogy ott rácsatlakozzon északi szomszédunk autópálya-hálózatára.

Hajdú-Bihar megye
Hajdó-Bihar megyén a fizetős utak közül az M3-as autópálya halad át, a megyei északi kitüremkedését vágva ketté, illetve az M35-ös autópálya köti be az M3-asba Debrecent.

Heves
Heves megyét az M3-as autópálya szeli ketté, majdnem pontosan középen. Az autópálya használata természetesen díjköteles. Várható a díjköteles utak későbbi kibővítése az M3-as utat Egerrel összekötő szakasz elkészülte után.

Komárom-Esztergom
A megyét két egyforma nagyságú részre osztja az M1-es autópálya, amely Budapestről indul, és Győr felé lép ki Komárom-Esztergomból. Az út érinti Tatabányát és Tatát, és annak ellenére, hogy elkerülő jellegű út, minden szakasza fizetős.

Pest
A legbonyolultabb úthálózattal rendelkező megye. Ami egyértelmű: fizetni kell az összes “nagy” autópálya használatáért, vagyis fizetős az M1, M2, M3, M4 (valójában 4-es út), M5, M51, M6, M7. Fizetni kell továbbá az M0-s bizonyos szakaszain, mégpedig az M3-astól a Dunáig és a 4-es úttól az M5-ösig tartó részén. Az M0-s többi szakasza, így az újpesti Duna-híd, ingyenes. Szintén ingyenes a megyében az M31-es út, amely a körgyűrűt köti össze az M3-as úttal Gödöllőnél. Az eredeti tervek szerint minden út fizetős lett volna, de később átszabták a térképet, így alakult ki a meglehetős káosz.

Somogy
A megye északi részén, a Balaton partján húzódik végig az M7-es autópálya, amelynek minden métere fizetős. A megyében még egy fizetős útszakasz lett volna az eredeti tervek szerint: a kaposvári elkerülő út, vagyis a 61-es út 11 km hosszú szakasza szintén rajta volt az díjköteles utak listáján, de ezt 2015. januárban utólag levették onnét. Az útszakasz addig nem is lesz fizetős, amíg szellemútként funkcionál, vagyis nem csatlakozik a később megépítendő autópályához.

Szabolcs-Szatmár-Bereg
A megyében az M3-as út használatáért kell fizetni az autósoknak. Ha az autópálya tovább bővül, és eléri az országhatárt (a tervek szerint két ponton), természetesen ott is fizetni kell a használatáért. Az autópálya délről kerüli meg a megyeszékhelyet, Nyíregyházát, majd elhalad Mátészalka mellett, és végül észak felé fordul, de nem ér el az ukrán határig.

Tolna
A megye keleti szélén vonul végig az M6-os autópálya, amely Budapestről Horvátország felé tart. Az autópálya kelet felől kerüli el Szekszárdot, a megyeszékhelyet. A megyében van egy eredetileg fizetős szakasz is, mégpedig az M9-es szellemút. Ez a később megépítendő M9-es autópálya egyetlen létező szakasza: Bács-Kiskun megyéből érkezik a Dunán át, és egészen Szekszárd közvetlen szomszédságáig tart. Az ígéretek szerint mindaddig ingyenes marad, amíg nem csatlakozik bele a Szegedről nyugat felé húzódó M9-es autópályába.

Vas
Az autósok számára fizetős utak köre 2017. január elsejétől az októberben átadott Hegyfalu-Csorna szakasszal Szombathelyig teljes hosszban elkészült M86-ossal bővül, más módon nem változik, ezzel létrejött a Vas megyei matrica.

Veszprém
Veszprém megye az e-matricás rendszer egyik állatorvosi lova (Pest mellett). A megyei matricák bevezetése után “derült ki”, hogy az M7-es keresztülmegy Veszprém megyén, vagyis aki Budapestől a Balatonra igyekszik, annak négy matricát kell vennie a Veszprémen áthaladó néhány kilométeres szakasz miatt. Ráadásul ez a szakasz ki-be jár a megyéből, hogy a helyzet még kacifántosabb legyen. Sokáig tartó tiltakozás után végül a megyei matricákkal kapcsolatban kimondták, hogy a következő megyében is érvényes az első lehajtóig, így a veszprémi matrica okafogyottá vált, mivel az egész megyében egyetlen lehajtó van. A kormány a folyamatos visszavonulás közben apró “sikert” ért el, mert a Veszprém megyei matrica végül megmaradt – inkább PR-, mint valódi okok állhatnak a háttérben. Így a jelenlegi állás szerint Veszprém megyére van matrica, de senkinek nem kell megvennie, létezése teljességgel céltalan.

Zala
Zala megyében két fizetős szakasz is van: az M7-es, amely Horvátország felé hagyja el az országot, és az M70-es, amelynek célja, hogy autópályán elérhető legyen nyugati irányban a schengeni övezet, vagyis ne kelljen keresztülmenni az autósoknak Horvátországon, ha Szlovénia felé szeretnének menni, és nem akarnak kilépni a schengeni övezetből. Az M7-es a megye déli részén húzódik, az M70-es pedig a határ mellett vonul végig a tornyiszentmiklósi határátkelőig (amely ma már nem üzemel).

 

 

Megosztás

Send this to a friend